ترازوی حساس آزمایشگاهی؛ نکات مهم در خرید

folder_openآزمایشگاهی, طلافروشی
commentبدون دیدگاه

ترازوی حساس آزمایشگاهی شاید پر استفاده ترین محصول در هر آزمایشگاه شیمی، زیست، کنترل کیفیت یا … باشد. این محصول با توجه به جایگاه ویژه‌ی خود در میان صنایع، بازار گسترده‌ای دارد. از طرفی از آن جایی که نسبت به سایر اقلام آزمایشگاهی، تکنولوژی به نسبت ساده‌تری دارد، مدعیان و سازندگان آن بیشتر هستند.

در این مطلب می خواهیم اندکی در مورد این محصول پر استفاده صحبت کنیم تا در هنگام خرید ترازو حساس، بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. با ما همراه باشید.

قیمت ترازو حساس

قیمت ترازو حساس به عوامل گوناگونی بستگی دارد. این عوامل شامل دقت، ظرفیت، تکرارپذیری، خطی بودن و … هستند. اینجا در حد ممکن به بررسی برخی از آن ها می‌پردازیم.

دقت ترازو

همان طور که قبلا در بخش راهنمای خرید ترازوی آزمایشگاهی گفتیم، اولین و مهمترین چیزی که ترازوی حساس آزمایشگاهی را از غیر حساس جدا می‌کند همین دقت است. اصلا حساسیت ترازو یعنی این که این وسیله چقدر نسبت به افزایش یا کاهش وزن حساسیت دارد. مثلا فرض بفرمایید که دقت ترازویی یک گرم است. این یعنی این که اگر یک وزنه‌ی یک کیلویی روی ترازو قرار دهیم، عدد یک کیلو را نمایش می‌دهد. حالا اگر یک وزنه‌ی نیم گرمی روی آن اضافه کنیم، ترازو این تغییر را تشخیص نمی‌دهد. به عبارتی در ترازوی یک گرمی، حداقل تغییری که ترازو می‌تواند تشخیص دهد، یک گرم است.

قیمت ترازو حساس تابعی از حساسیت یا همان دقت آن است. هر قدر دقت ترازو بالا رود، قیمت آن نیز بالا می‌رود.

دقت اولین و مهم‌ترین مورد تاثیرگذار در قیمت ترازو است.

ظرفیت ترازو

همیشه بعد از دقت، موضوع ظرفیت در ترازو مطرح می‌شود. این موضوع انقدر مشهود است که افراد وقتی به دنبال یک ترازوی دو رقم اعشار با ظرفیت 3 کیلو می‌گردند، به صورت «ترازو سه صفر 3 کیلو چند؟» این موضوع را در بازار می‌پرسند.

ظرفیت ترازو، ماکزیمم وزنی است که ک ترازو می‌تواند تحمل کند. به عبارت «تحمل‌کردن» دقت کنید. این عبارت یعنی این که اگر بیش از ظرفیت یک ترازو روی آن وزن قرار دهید، از تحمل آن خارج می‌شود و آسیب می‌بیند. در نتیجه ترازو هیچ وقت نمی‌تواند وزن بالاتر از ظرفیت خود را اندازه بگیرد. (هیچ وقت این موضوع را مخصوصا در ترازوهای گران امتحان نکنید.)

در داخل ترازوی حساس آزمایشگاهی قطعه‌ای است به نام لودسل. این قطعه اصطلاحا قلب ترازو است. هر قدر یک ترازو دقتش بالاتر می‌رود، این قطعه ظریف‌تر و حساس‌تر می‌شود. قرار دادن وزن بیش از ظرفیت، این قطعه را از فرم خودش خارج می‌کند یا باعث شکستگی آن می‌شود که در اغلب اوقات هم دیگر قابل تعمیر نیست.

حال درباره‌ی موضوع ظرفیت در هنگام خرید ترازو حساس، باید این گونه بگوییم که در یک دقت ثابت هر قدر که ظرفیت ترازو بالا می‌رود، قیمت هم بالا می‌رود.

ابتدا دقت مورد نیاز را بررسی کنید، سپس ظرفیت.

این نکته را باید در نظر بگیریم که برای تمام دقت‌ها، تمام ظرفیت‌ها موجود نیستند. یعنی چه؟ یعنی این که هر قدر دقت ترازوها بالا می‌رود، ظرفیت آن‌ها پایین می‌آید. مثلا اگر ترازوهای دو رقم اعشار، ماکزیمم ظرفیتشان (تمام برندها) 16 کیلوگرم است، ترازوهای پنج رقم اعشار ماکزیمم ظرفیتش 100 گرم است. البته این اعداد مثال بودند. برندهای متفاوت ظرفیت‌های متفاوت تولید می‌کنند. ولی موارد واقعی هم خیلی با این مثال‌ما تفاوت ندارند.

علت این موضوع هم یک بحث ریاضی – الکترونیکی است. در نتیجه‌ی آن مساله، دقت و ظرفیت با هم نسبت عکس پیدا می‌کنند.

در خرید ترازو حساس به کالیبراسیون دقت کنید.

کالیبراسیون ترازو می‌تواند یکی از عوامل تاثیر‌گذار در هنگام خرید ترازو حساس باشد. قبلا درباره این موضوع در بلاگ سایت صحبت کردیم. اگر ترازوهایی که کالیبراسیون‌شان اتوماتیک است، نسبت به ترازوهایی که کالیبراسیون دستی (خارجی) دارند، قیمتشان بیشتر است.

دقت کنید که موضوع اتوکالیبره خیلی اهمیت دارد؛ اما نه همه جا!

اگر شما در یک آزمایشگاه دارویی بسیار حساس کار می‌کنید که سر و کارتان با ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی با دقت 0.0001 است، احتمالا باید ترازوی شما اتوکالیبره باشد. ولی اگر در یک طلافروشی کار می‌کنید که حداکثر حساسیت مورد نیاز، دو رقم اعشار است، اتوکالیبره معنای آن چنانی پیدا نمی‌کند.

خاصیت اتوکالیبره در ترازو، به این صورت است که تغییرات دمایی، جریان هوا، رطوبت و … را بررسی می‌کنند و در صورت تغییر در هر کدام از این موارد، ترازو را خودش کالیبره می‌کند. این موضوع به خصوص در ترازوهای میکرو اهمیت زیادی دارد. زیرا آن مقدار بسیار کوچک از تغییرات، به حدی نیست که انسان بتواند تشخیص دهد. ولی می‌تواند بر روی فرایند توزین اثر بگذارد.

قیمت ترازو حساس با توجه به برند

مانند بسیاری از بازارهای دیگر، در مورد ترازوها هم این نکته صدق می‌کند که قیمت، فقط به تکنولوژی بستگی ندارد و عوامل تاثیرگذار دیگری هم در این مورد نقش بازی می‌کنند. بگذارید با یک مثال توضیح دهیم. به عبارت زیر دقت که از وبسایت دیجی کالا برداشته شده است، دقت کنید:

مدتی هست که اپل قصد دارد از تکنولوژی LCD  فاصله بگیرد. مدیران سامسونگ خبر داده‌اند که به احتمال زیاد در آیفون‌های بعدی از پنل‌های OLED تولید شده توسط سامسونگ استفاده می‌شود.

این جمله چه معنایی دارد؟ در حالی که افراد اغلب یا گوشی سامسونگ می خرند یا آیفون و اتفاقا خیلی هم نسبت برند انتخابی خود تعصب دارند، شرکت سامسونگ و اپل با هم تبادل تکنولوژی دارند. مثلا اپل در حالی به کیفیت تصاویر خود نسبت به سامسونگ می‌بالد که نمایشگرش را سامسونگ تولید می‌کند. (البته بحث ما در اینجا مقایسه‌ی دو گوشی نیست. صرفا به عنوان یک مثال مطرح کردیم.) با این حال پس چرا قیمت این دو برند با هم متفاوت است؟

اینجا می‌رسیم به همان بحث اصلی خودمان. «تنها چیزی که در قیمت محصول تاثیر می‌گذارد، تکنولوژی نیست». نمی‌شود تاثیر تبلیغات را در قیمت ترازو حساس نادیده گرفت. پس بهترین کار در هنگام خرید ترازو این است که ابتدا نیازهای خود را پیدا کنید، سپس با توجه به نیازها، فارغ از نام برند، ببینید که کدام ترازو نیازهای شما را برطرف می‌کند.

نکته‌ی بسیار مهم: صحبت‌های اخیر ما در مورد برندهای متفاوت اصلا به این معنا نیست که برندهای معروف فقط با تبلیغات معروف شده‌اند. مثلا ترازو آزمایشگاهی a&d یکی از ترازوهای بسیار کاربردی در صنایع است. ولی تفاوت قیمت آن با ترازوی radwag الزاما همه جا به معنای برتری و بهتر بودن آن نیست.

در خرید ترازو حساس به تعمیرپذیر بودن دقت کنید!

از دیگر موارد بسیار مهم که اغلب افراد در هنگام خرید به آن توجه نمی‌کنند، قابلیت تعمیر ترازو است. ترازوی حساس آزمایشگاهی وسیله‌ی بسیار حساسی است و به راحتی ممکن است با کوچکترین ‌ضربه، لودسلش آسیب ببیند. امروز ترازوهای بسیار ارزانی در بازار هستند که افراد را در هنگام خرید وسوسه می‌کنند. اما اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم، مشتری اول و آخر آن‌ها خودتان هستید. زیرا در صورتی که آن ترازو خراب شود، تحت هیچ شرایطی درست نمی‌شود. (تعمیرکاران این موضوع را خوب می‌فهمند. مثلا در مورد تعمیر محصولات چینی می‌شود این طور گفت که این محصولات هیچ حساب و کتابی ندارند.)

صدرا پژوهش ابتدا پشتیبان فنی محصولات شماست؛ بعد از آن فروشنده!

صدرا پژوهش با سال‌ها فعالیت در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی، سابقه‌ی نسبتا خوبی در زمینه‌ی تعمیرات ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی دارد. در ادامه، بخشی از سوابق این شرکت در زمینه‌ی ترازو را مشاهده می‌کنیم:

تعمیر ترازوی Sartorius

برای مشاهده‌ی آخرین نمونه‌های تعمیر این برند کلیک کنید.

تعمیر ترازوی Mettler Toledo

برای مشاهده نمونه‌های تعمیر ترازوی Mettler Toledo کلیک کنید.

تعمیر ترازوی Acculab

آخرین نمونه‌های تعمیر ترازوی Acculab در صدرا پژوهش

تعمیر ترازوی KERN

آخرین نمونه‌های تعمیر ترازوی KERN در صدرا پژوهش

تعمیر ترازوی AND

ترازوهای AND کاربرد بسیار زیادی در طلافروشی‌ها دارند. برای مشاهده‌ی آخرین تعمیرات AND کلیک کنید.

تعمیر ترازوی Ohaus

برای مشاهده‌ی آخرین نمونه های تعمیر ترازوی Ohaus کلیک کنید.

تعمیر ترازوی RADWAG

جهت مشاهده‌ی آخرین تعمیرات RADWAG در صدراپژوهش کلیک کنید.

تعمیر ترازو Electronic Balance

جهات مشاهده‌ی آخرین تعمیرات این برند کلیک کنید.

در صورتی که قصد خرید یا تعمیر ترازو برای آزمایشگاه یا طلافروشی خود دارید، کلیک کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

سخن پایانی

این مقاله با توجه به تجربیات و سوابق مجموعه‌ی صدرا پژوهش در زمینه ترازو نوشته شده است و امیدواریم که بتواند در هنگام خرید ترازو حساس به شما کمک کند. در پایان باعث خوشحالی ماست که نظرات و سوالات شما را در پایان همین صفحه مشاهده کنیم. کارشناسان ما در اسرع وقت به آن ها پاسخ خواهند داد.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید