کدام ترازوی آنالیتیک RADWAG مناسب شماست؟

folder_openآزمایشگاهی, طلافروشی
commentبدون دیدگاه
کدام ترازوی آنالیتیک RADWAG مناسب شماست؟

    مشاوره تخصصی خرید ترازو

    • در هنگام انتخاب یک ترازوی آنالیتیک چه مواردی را باید در نظر بگیریم؟
    • کدام ترازوی آنالیتیک رادواگ را انتخاب کنیم؟
    • R2 PLUS، X2 PLUS، 4Y PLUS، 4Y.A PLUS؟ کدام مناسب کار من است؟

    این‌ها بیشترین سؤالاتی هستند که افراد در هنگام خرید ترازوی RADWAG می‌پرسند. این مقاله به معیارهای انتخاب درست یک ترازوی آنالیتیک RADWAG پرداخته است. در صورتی که قصد خرید یک ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.

    پیش از هر چیزی، اندکی در مورد این که اصولا «یک ترازوی آنالیتیک چیست و چه کاربردی دارد» صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

    ترازوی آنالیتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

    ترازوی آنالیتیکال ترازویی است که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

    1. تکرارپذیری خیلی خوب (در حدود 0.005 میلی‌گرم)
    2. دقت بالا (حتی 0.01 میلی‌گرم)
    3. رزولوشن یا قدرت تفکیک بالا (52000000 قسمت)

    رزولوشن بالا یعنی چه؟

    تصور کنید که قصد داریم مسافت بین تهران تا یزد را که حدود 600 کیلومتر است، با یک وسیله‌ به صورت خیلی دقیق اندازه بگیریم. حال با توجه به رزولوشن بالای ترازوهای RADWAG، انگار این توانایی را داریم که این مسافت با تا دقت 1 میلی‌متر اندازه‌گیری کنیم. (0.000000006 کیلومتر)

    این ابزار اندازه‌گیری برای توزین جرم‌های کوچک به عنوان یک نوع ترازوی آزمایشگاهی به کار می‌رود و قابل استفاده در آزمایشگاه‌های داروسازی، فیزیکی، شیمیایی، زیست‌شناسی، دارویی و … است. شایان ذکر است که شرایط محیطی برای استفاده از یک ترازوی آنالیتیک به اندازه‌ی شرایط مورد نیاز ترازوی میکرو اهمیت ندارد.

    در هنگام انتخاب یک ترازوی آنالیتیک چه مواردی را باید در نظر بگیرم؟

    در یک اتاق توزین مواردی مانند دما و رطوبت، در کیفیت عملکرد ترازو تاثیرگذار هستند. اگر شرایط محیطی، حداقل‌های مشخص‌شده توسط کارخانه‌ی سازنده‌ی دستگاه را پاس کند، ترازو به درستی کار می‌کند؛ در غیر این صورت، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت.

    بنابراین ابتدا توجه داشته ‌باشید که شرایط موجود در آزمایشگاه برای ترازو بهینه باشد، پس از آن می‌توانید بر روی عملکرد دستگاه، کارایی، لوازم جانبی اختصاصی، مطابقت با مقررات، خدمات (کالیبراسیون، کنترل کیفیت و ارزیابی صحت)، سازگاری با سایر دستگاه‌ها، سهولت استفاده و ارگونومی آن، ارائه خدمات و قیمت فکر کنید.

    در ادامه به بررسی پارامترهای مهم در یک ترازو می‌پردازیم.

      مشاوره تخصصی خرید ترازو

      1- تکرارپذیری در ترازوهای آنالیتیکال

      تکرارپذیری یک ترازو به این معناست که اگر یک جرم مشخص را چندین مرتبه‌ی متوالی تحت شرایط یکسان روی آن قرار دهیم، نتایج یکسان بگیریم. حال هر قدر این نتایج به هم نزدیک‌تر باشد، ترازو تکرارپذیری بهتری دارد. لازم به ذکر است که تکرارپذیری به صورت انحراف معیار نشان داده می‌شود؛ یعنی بهترین تکرارپذیری با کمترین مقدار نشان داده می‌شود.

      در ترازوهای آنالیتیک رادواگ، نکرارپذیری 0.005 میلی‌گرم است.

      ترازوهای آنالیتیک کمپانی رادواگ در چند سری عرضه می‌شود:

      • R2 PLUS
      • X2 PLUS
      • 4Y PLUS و 4Y.A PLUS

      ترازوهای آنالیتیک سری R2 PLUS به لطف طراحی جدید خود، حداقل وزن اندازه‌گیری‌شان 0.012 میلی‌گرم است که این عدد واقعا عدد بسیار خوبی می‌باشد.

      ترازوهای سری X2 PLUS، تکراپذیری بی‌نظیری دارند که معادل با خوانایی آن‌ها یعنی 0.01 میلی‌گرم است.

      ترازوهای سری 4Y PLUS و 4Y.A PLUS بهترین مقادیر تکرارپذیری یعنی 0.005 میلی‌گرم را ارائه می‌دهند.

      2- خطی‌بودن ترازوی آنالیتیک

      خطی‌بودن ترازو، انحراف اندازه‌گیری واقعی ترازو از یک خط مستقیم است که دو نقطه صفر و ماکزیمم را به هم وصل می‌کند. از آن جایی که در زندگی واقعی، هیچ ترازوی ایده‌آلی وجود ندارد، اندازه‌گیری یک ترازو هرگز کاملا منطبق بر آن خط راست نخواهد بود، اما در هر صورت خط راست یک استاندارد مطلوب است. خطی ‌بودن مربوط به حداکثر خطای شاخص در یک نقطه‌ی اندازه‌گیری خاص است.

      برای ترازوهای سری R2 PLUS و X2 PLUS، خطای خطی‌بودن کاهش یافته و کمتر از 0.05± میلی‌گرم است. ترازوهای آنالیتیک سری 4Y PLUS و 4Y.A PLUS به دلیل طراحی خلاقانه خود حتی میزان خطی‌بودن کمتری در حدود 0.03± میلی‌گرم دارند.

      پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر در این زمینه، مقاله‌ی خطی بودن ترازوی آزمایشگاهی را مطالعه نمایید.

      3- کمترین وزن قابل اندازه‌گیری در ترازوی آنالیتیک (حد تشخیص)

      کمترین وزن قابل اندازه‌گیری، کمترین مقداری است که یک ترازو می‌تواند وزن کند. دقت داشته باشید که حتی اگر وزنی کمتر از این مقدار روی ترازو قرار دهیم و ترازو عددی نمایش دهد، این نتیجه قابل اطمینان نیست. بنابراین ترازوی آنالیتیک شما باید با حداقل وزن مشخص‌شده در فرایند توزین شما مطابقت داشته باشد.

      حد تشخیص به تکرارپذیری دستگاه بستگی دارد. ترازوهای آنالیتیک رادوگ سری R2 PLUS حد تشخیصی در حدود 24 میلی‌گرم دارد. در ترازوهای X2 PLUS که تکرارپذیری بهتر است، حد تشخیص کمتر و در حدود 20 میلی‌گرم است. در حالی که ترازوهای 4Y PLUS و 4Y.A PLUS با تکرارپذیری بی‌نظیر خود به لطف داشتن عملکرد حداقل وزن هوشمند اضافی خود، حد تشخیص کمتر و در حدود 10 میلی‌گرم دارند.

      برای روشن‌شدن موضوع در مورد حداقل وزن هوشمند، باید گفت که کمپانی سازنده مدعی است گستره تفکیک وزنی ترازو با توجه به جسم در حال توزین به صورت خودکار تنظیم شود؛ در نتیجه پارامتر حد تشخیص آن30% بهبود می‌یابد.

      پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی حداقل وزن قابل اندازه‌گیری را مطالعه نمایید.

      4- زمان تثبیت ترازوی آنالیتیک

      زمان تثبیت ترازوی آنالیتیک همان مدت زمانی است که در طول آن یک اندازه‌گیری پایدار انجام می‌شود یعنی از آن زمانی که جسم روی ظرف توزین قرار می‌گیرد تا لحظه‌ای که ترازو عدد پایدار مربوط به وزن را نمایش می‌دهد. ترازوی آنالیتیک این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که زمان تثبیت را با توجه به فرایند توزین خود تنظیم نمایید.

      قبل از انتخاب یک ترازوی آنالیتیک، باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مهم است: دقت یا سرعت اندازه‌گیری. اگر اولویت شما دقت است در هنگام خرید دستگاه، باید به تکرارپذیری آن توجه کنید و اگر سرعت برای شما مهمتر است، اطمینان حاصل کنید که زمان تثبیت دستگاه مناسب باشد. به یاد داشته باشید که کوتاه‌ترین زمان تثبیت به معنای نتایج بهتر یعنی دقت بیشتر در توزین نیست.

      ترازوهای آنالیتیک رادواگ سری R2 PLUS و X2 PLUS دارای زمان تثبیت 2 ثانیه‌ای هستند. در این موارد، زمان تثبیت به شرایط خارجی و دینامیک قراردادن وزنه روی ظرف توزین بستگی دارد و برای یک پروفایل بهینه تعیین شده است که امکان اندازه‌گیری در مدت زمان بسیار کوتاهی را فراهم می‌کند. ترازوهای سری 4Y PLUS یعنی دستگاه‌هایی با صحت خوانایی بالاتر به زمان بیشتری برای به‌دست‌آوردن اندازه‌گیری پایدار نیاز دارند. به عبارت دیگر، در ترازوهای سری‌های 4Y.F برای توزین فیلتر، به دلیل اندازه‌ی بزرگ فیلترهای توزین‌شده (با قطر حدود 47 میلی‌متر)، زمان تثبیت به کمترین مقدار یعنی تقریبا 5 ثانیه کاهش یافته است و این به دلیل طراحی خاص آن در محفظه‌ی توزین است که به صورت خودکار باز می‌شود.

      در ادامه به بررسی مواردی می‌پردازیم که عملکرد یک ترازو را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌بینیم که شرکت RADWAG به عنوان یه سازنده‌ی ترازو، چگونه این چالش‌ها را برطرف کرده است. این موارد عبارتند از:

      • تنظیم ترازوی آنالیتیک (Adjustment)
      • تاثیر بار الکتروستاتیک نمونه بر توزین
      • محفظه‌ی توزین
      • ترازو بودن دستگاه (Leveling)
      • حالت‌های کار مانند قطعه‌شمار، درصد وزنی و …

      تنظیم ترازوی آنالیتیک (Adjustment)

      هدف از تنظیم ترازو، تصحیح خطای شاخص و در نتیجه افزایش حداکثری دقت ترازو است. این شامل مقایسه نتیجه‌ی توزین یک وزنه‌ی تعادلی داخلی با مقدار تعیین‌شده قبلی آن است.

      بهترین راه حل برای کاربر یک ترازوی آنالیتیک، تنظیم دو نقطه‌ای است، زیرا:

      1. امکان به‌ دست آوردن بیشترین دقت اندازه‌گیری در کل محدوده‌ی توزین را فراهم می‌کند.
      2. خطاهای خطی‌بودن را به کمترین مقدار می‌رساند.
      3. خطاهای ناشی از تغییر شرایط محیطی و ضریب گرانشی را حذف می‌کند.

      ترازوهای آنالیتیک رادوگ سری 4Y.A PLUS در دو نقطه اندازه‌گیری تنظیم می‌شوند.

      تاثیر بار الکتروستاتیک نمونه بر توزین

      در یک ترازوی آنالیتیک ممکن است بار الکتروستاتیک نمونه، توزین را تحت تأثیر قرار داده و از حصول نتیجه‌ی صحیح جلوگیری کند. بهترین کار برای حل این موضوع، ترازوی آنالیتیک مجهز به یونایزر ضداستاتیک است که بارهای الکتروستاتیک نمونه را خنثی می‌کند. اگر علاوه بر یونایزر، ترازو دارای محفظه با درب خودکار باشد، اثر بارها روی هر فرایند توزین را هر زمانی که محفظه باز شود، خنثی خواهد کرد.

      یونایزر به کار رفته بار را خنثی خواهد کرد و اجازه‌ی توزین نمونه را خواهد داد و درون محفظه‌ی توزین را با لایه‌‌ی استاتیک ویژه‌ای می‌پوشاند که بارهای الکتروستاتیک را به کمترین مقدار ممکن برساند.

      ترازوهای آنالیتیک رادوگ سری 4Y.A PLUS طبق استاندارد، مجهز به یونایزر ضد استاتیک یکپارچه با محفظه‌ی توزین هستند. ترازوهای R2 PLUS، X2 PLUS و 4Y PLUS قابل تجهیز با یونایزر خارجی اضافه هستند که با توجه به نیاز شما قابل استفاده با چندین ترازو هستند. یونایزر خارجی با همان شرایط مدل یکپارچه کار می‌کند.

      محفظه‌ی توزین ترازوی آنالیتیک

      ترازوهای رادواگ بسته به نوع آن‌ها با محفظه‌ی توزین خودکار یا دستی تجهیز شده‌اند. از طرف دیگر به دلیل حسگرهای مادون قرمز (IR) با حرکات دست باز می‌شوند. باز و بسته شدن محفظه بدون کمک دست باعث می‌شود هر گونه ارتعاشی که با اندازه‌گیری‌ها تداخل دارد حذف شود. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که مقدار باز بودن محفظه را خودتان تعیین کنید و ارگونومی را بهبود می‌بخشد. ترازوهای آنالیتیک سری 4Y.A PLUS به محفظه توزین خودکار مجهز هستند.

      باید توجه داشت که محفظه‌ی توزین ترازویی که انتخاب کردید به راحتی قابل جابجایی باشد. این یک موضوع بسیار مهم است؛ زیرا جداسازی بدون نیاز به ابزار و سریع محفظه، تمیزکاری و حمل و نقل آن را آسان می‌کند.

      ترازو بودن دستگاه (Leveling)

      ترازویی که به درستی تراز شده باشد، نتایج دقیق و تکرارپذیر ارائه می‌دهد. ترازوهای آنالیتیک رادوگ به یکی از حالت‌های زیر تراز می‌شوند:

      1. دستی
      2. نیمه خودکار (سامانه تراز سنجی)
      3. خودکار (سامانه تراز رفلکس، تراز خودکار)

      در مورد تراز کردن دستی ترازو باید گفت که کنترل سریع بر تراز کردن صحیح به دلیل شاخص تراز تعبیه‌شده در جلوی ترازو عملی شده است. در تراز کردن نیمه‌خودکار، ترازو به کاربر کمک می‌کند تا شاخص تراز را تنظیم نماید. به همین دلیل سامانه تراز سنجی کاربر پسندتر است و در مدت زمان کمتری نسبت به تراز کردن دستی انجام می‌شود.

      در نهایت راحت‌ترین و سریع‌ترین راه، تراز کردن خودکار است که نه تنها موقعیت ایده‌آل سامانه اندازه‌گیری را تضمین می‌کند و نتایج دقیق‌تری را فراهم می‌سازد، بلکه زمانی که ترازو از تراز خارج می‌شود، هشدار می‌دهد.

      سری R2 PLUS به صورت دستی، سری‌های X2 PLUS و 4Y PLUS به صورت نیمه‌خودکار و در نهایت سری4Y.A PLUS به صورت خودکار ترازو می‌شوند.

      حالت‌های کار در ترازوهای آنالیتیک و کارایی آن‌ها

      ترازوهای آنالیتیک رادواگ از نظر حالت کار ممکن است تفاوت‌هایی با هم داشته باشند، بنابراین بهتر است دستگاهی را انتخاب کنیم که عملکرد آن مطابق با نیازهای ما باشد.

      ترازوهای سری R2 PLUS جدا از وظیفه اصلی خود که توزین است، دارای حالت‌های کاربردی دیگری نیز هستند؛ از جمله تعیین دوز، درصد وزنی، جمع کردن مقادیر، قطعه‌شماری، یافتن ماکزیمم وزن، آمار، بررسی توزین، توزین حیوانات، تعیین چگالی مایعات و جامدات و مراحل GLP.

      ترازوهای سری X2 PLUS رادواگ علاوه بر حالت‌های ذکر شده در بالا، دارای ویژگی‌های زیر نیز است:

      فرمولاسیون پایه، تشخیص شرایط محیطی، نمایش چندین واحد توزین به طور همزمان، حافظه ALIBI، قابلیت کار و اتصال به تیتراتورها، تولید پرینت استاندارد و غیراستاندارد، ترازهای مجاز اختصاصی، نمایشگر کاملا قابل تنظیم.

      در نهایت ترازوهای سری 4Y PLUS و 4Y.A PLUS علاوه بر تمامی موارد دو سری قبل، قابلیت‌های زیر را دارند:

      ماژول شرایط محیطی یکپارچه (دما، رطوبت، حسگرهای هوای اتمسفر و ارتعاش)، تشخیص ضربه (حسگر ضربه)، حسگرهای شرایط محیطی (دما، رطوبت، حسگر هوای اتمسفری و گرانش)، تست کامل خودکار که باید توسط کاربر یا از راه دور توسط کارخانه‌ی سازنده انجام شود، کالیبراسیون پیپت، تصحیح شناوری هوا، توزین دیفرانسیلی، فرمولاسیون‌های پیشرفته، کنترل کالاهای بسته‌بندی‌شده و کنترل کیفیت آماری(SQC).

      منبع این مقاله: وبسایت رسمی کمپانی RADWAG

      نظرتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      Fill out this field
      Fill out this field
      لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

      آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید