حداقل وزن قابل اندازه‌گیری در ترازوهای دیجیتال

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه
حداقل وزن قابل اندازه‌گیری در ترازو

اغلب افراد در هنگام خرید ترازوی آزمایشگاه خود، به حداکثر وزن قابل اندازه‌گیری ترازو یعنی ظرفیت آن توجه می‌کنند. اما حداقل آن وزن نیز اهمیت دارد. در زبان انگلیسی به این شاخص Minimum Weight گفته می‌شود. در این مطلب قصد داریم اندکی در مورد این شاخص مهم و شیوه‌ی محاسبه‌ی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

حداقل وزن قابل اندازه‌گیری یعنی چه؟

در صورتی که از ترازوی آزمایشگاهی یا هر ترازوی دیگری استفاده کرده باشید، حتما می‌دانید هر ترازویی یک ظرفیتی دارد و نمی‌توان بیش از آن ظرفیت روی آن‌ها قرار داد. برای مثال ترازو A&D مدل GF-3000 ظرفیتش سه کیلوگرم است و کاربر باید از این ظرفیت آگاهی داشته باشد تا وزنی بالاتر از این مقدار روی ترازو قرار ندهد. وزن 3 کیلوگرم حداکثر وزن قابل اندازه‌‌گیری این ترازو است.

اما در کنار تعریف فوق ما یک حداقل هم داریم. حداقل یعنی کمترین مقدار وزنی که مجاز هستیم روی ترازو قرار دهیم. البته این نکته را باید در نظر داشت که مجاز بودن در مورد حداکثر ظرفیت به این معنی است که اگر وزن بیشتری قرار دهیم، ترازو حتما آسیب می‌بیند. ولی در مورد حداقل وزن، مجاز بودن به معنای این نیست که اگر وزن کمتر بگذاریم، ترازو آسیب می‌بیند. حتی ممکن دستگاه عدد وزن را هم نمایش دهد. اما موضوع مهم این است که عدد نمایش‌داده‌شده قابل اطمینان نیست. با یک مثال موضوع را بیشتر توضیح می‌دهیم.

ترازوی RADWAG مدل WTC 600 یکی از مدل‌های پراستفاده‌ی این برند در میان طلافروشی‌هاست. دقت و ظرفیت این ترازو به ترتیب 0.01 و 600 گرم است. خب؛ با این اطلاعات، ما می‌دانیم که مجاز نیستیم وزن بالاتر از 600 روی ترازو قرار دهیم. طبق بروشور این دستگاه، حداقل وزن قابل اندازی‌گیری برابر 0.5 گرم است. این به این معناست که از وزن 0 تا 0.5 گرم، اگر چیزی روی ترازو قرار دهیم، هیچ عددی نمایش داده نمی‌شود یا حتی اگر نمایش داده شود، قابل اطمینان نیست.

دقت 0.01 گرم به این معناست که ترازو می‌تواند گام‌هایی به اندازه‌ی 0.01 گرم بردارد. یعنی اگر شما وزن 0.01 گرم را روی آن قرار دهید، باید بفهمد که این میزان اضافه شده است.
حالا کمترین وزن قابل اندازه‌گیری در کنار ظرفیت ترازو، بازه‌ی مجاز برای این دقت ترازو را مشخص می‌کند.
بنابراین ترازوی RADWAG مدل WTC 600 می‌تواند در حد فاصل وزن‌های 0.5 تا 600 گرم، افزایش یا کاهش 0.01 گرم را بفهمد و محاسبه کند.

محاسبه‌ی Minimum Weight در ترازوها

عدد حداقل وزن قابل اندازه‌گیری چیزی نیست که نیاز باشد شما به عنوان کاربر محاسبه نمایید. اما صرفا برای این که بدانیم این عدد از کجا به دست می‌آید، باید بگوییم که این عدد حاصل عبارت زیر است.

حداقل وزن = «انحراف معیار تکرارپذیری» تقسیم بر «دقت ترازو»

حداقل وزن چه اهمیتی دارد؟

اهمیت Minimum Weight از جایی آن‌جا می‌آید که در صنایع مختلف وقتی می‌خواهیم یک وزن را با دقت بالا اندازه‌گیری کنیم، باید بدانیم نمونه‌ یا ماده‌ی مورد نظر حداقل چقدر است. به طور مثال ترازو and gf3000 و ترازوی PS 3500 از برند RADWAG هر دو ظرفیتشان حدود 3 کیلوگرم است و هر دو دقتشان 0.01 گرم است. اما Minimum Weight در ترازوی GF-3000 کمتر از مدل مشابه در RADWAG است.

بنابراین پیش از اقدام به تهیه‌ی ترازو، مطمئن شوید که ترازوی شما باید حداقل چه وزنی را اندازه‌گیری کند سپس اقدام به خرید بکنید.

البته این موضوع در ترازوهای با دقت خیلی بالا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

    مشاوره تخصصی خرید ترازو

    نظرتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

    آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید