برای نگهداری بهینه از ترازوی آزمایشگاهی، به چه نکاتی باید توجه کرد؟

folder_openآزمایشگاهی, طلافروشی
comment8 دیدگاه
نگهداری از ترازوی آزمایشگاهی

استفاده‌ی بهینه از ترازوی آزمایشگاهی و طولانی‌تر کردن عمر این ابزار کاربردی، یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که همواره در رابطه با این ترازوها مطرح است. در این مطلب سعی داریم مهم‌ترین نکاتی را که در نگهداری از ترازوهای آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرند، بیان کرده و شما را با بهترین روش‌های نگهداری از انواع ترازوهای حساس آزمایشگاهی آشنا کنیم.

اهمیت نگهداری اصولی از ترازوی آزمایشگاهی

ترازو 3 رقم اعشار
توزین مواد شیمیایی، یکی از حساس‌ترین کارهای آزمایشگاهی است و با استفاده از انواع ترازوی آزمایشگاهی انجام می‌شود. این ترازوها در آزمایشگاه‌های داروسازی یا ساخت مواد شیمیایی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل ارتباط مستقیمی که با سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست دارند، جزو مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی موجود به‌شمار می‌روند.

ترازوهای آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند و برای کاربردهای مختلفی نیز طراحی شده‌اند. برخی از ترازوها که با نام ترازوی رطوبت‌سنج از آن‌ها یاد می‌شود، قادرند رطوبت موجود در مواد مختلف را با دقت بسیار بالایی اندازه‌گیری کنند. هرچند که مهم‌ترین کاربرد ترازوی آزمایشگاهی، استفاده در آزمایشگاه‌های شیمی و داروسازی است؛ اما برخی از انواع این دستگاه، به دلیل دقت بسیار بالایی که دارند، در مشاغلی چون طلاسازی یا فروش مواد غذایی گران‌قیمت مانند زعفران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربردی‌بودن ترازو آزمایشگاهی و رایج بودن استفاده از این وسیله‌ی حساس در حوزه‌های مختلف، به‌دلیل دقت بسیار بالای این محصول است که این دقت، در نتیجه‌ی نگهداری و استفاده‌ی درست از ترازو حاصل می‌شود. بی‌توجهی به اصول نگهداری از ترازوی آزمایشگاهی، سبب آسیب به این دستگاه شده و دقت توزین ترازو را با افت بسیار شدیدی مواجه می‌سازد. برای جلوگیری از بروز این مشکل و حفظ کارایی ترازو‌های آزمایشگاهی، اصول و فاکتورهای مهمی وجود دارند که در صورت توجه به آن‌ها می‌توان عمر ترازو آزمایشگاهی را طولانی‌تر کرده و استفاده‌ی موردنظر را از آن به‌عمل آورد.

مهم‌ترین نکات نگهداری از انواع ترازوی آزمایشگاهی

ترازو 5 رقم اعشار
همان‌طور که گفتیم، نگهداری درست از ترازوی آزمایشگاهی تاثیر مستقیمی در دقت نتیجه‌ی توزین دارد و علاوه بر این، عمر این دستگاه را نیز طولانی‌تر خواهد کرد. مهم‌ترین پارامترهایی که در نگهداری و استفاده از انواع ترازوهای آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر هستند:

سطح قرارگیری ترازوی آزمایشگاهی

اولین نکته‌ای که در زمینه‌ی نگهداری اصولی از ترازوی آزمایشگاهی باید در نظر داشته باشید، قرار دادن این ابزار روی سطح مناسب است. سطحی که ترازو روی آن قرار می‌گیرد باید کاملا صاف و محکم باشد تا دستگاه دچار لرزش نشود. توجه داشته باشد که لرزش و تکان‌های مداوم ترازو آزمایشگاهی، تاثیر مستقیمی در کاهش دقت این وسیله خواهد داشت.

دوربودن ترازو از میدان‌های الکتریکی

نکته‌ی بسیار مهم دیگری که در رابطه با نگهداری درست از ترازوهای آزمایشگاهی مطرح است، قرار دادن این تجهیزات در مکان‌هایی است که از میدان‌های الکتریکی به دور باشند. میدان‌های الکتریکی، تاثیر منفی بسیار زیادی روی ترازوهای دیجیتالی گذاشته و دقت آن‌ها را شدت کاهش می‌دهند.

پرهیز از توزین، بلافاصله بعد از روشن‌کردن ترازو

بسیاری از کاربران ترازوهای آزمایشگاهی، بلافاصله بعد از روشن‌کردن دستگاه، شروع به‌کار با آن کرده و توزیع مواد مختلف را انجام می‌دهند. این‌کار باعث بروز اختلال در کار ترازو می‌شود و یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش دقت و طول عمر آن به‌شمار می‌رود؛ بنابراین بعد از روشن‌کردن ترازوی آزمایشگاهی، مدتی به دستگاه زمان دهید تا آماده به‌کار شود، سپس شروع به استفاده از آن کنید.

تمیزکردن منظم صفحه‌ی توزین

صفحه‌ی توزین ترازو آزمایشگاهی، یکی از حساس‌ترین اجزاء این وسیله به‌شمار می‌رود و همواره نیازمند توجه و رسیدگی است. برای حفظ دقت و کارایی ترازو، صفحه‌ی توزین آن را هربار، قبل و بعد از استفاده از دستگاه، تمیز کنید.

دقت در هنگام توزین اسیدها و مواد آسیب‌زا

مواد خورنده و آسیب‌زا مانند اسیدها، یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه‌ها هستند که برای توزین آن‌ها از ترازوهای آزمایشگاهی استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب به ترازو و همچنین، حفظ سلامت خود، هنگام توزین این مواد باید دقت فراوانی به خرج دهید.

استفاده از ظرف مناسب برای توزین

به‌کاربردن ظروف مناسب برای توزین، از جمله نکاتی است که درهنگام کار با ترازوی آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار دهید. به‌خاطر داشته باشید که برای بالابردن دقت و طول عمر ترازو، باید از ظرف‌های کوچک و غیرپلاستیکی استفاده کنید.

توجه به دمای ظرف و ماده‌‌ای که قرار است توزین شود

از دیگر نکاتی که در زمینه‌ی نگهداری و استفاده‌ی مناسب از ترازوی آزمایشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به دمای ظرف و ماده‌ی مورد نظر اشاره کرد. ظرف توزین و ماده‌ای که قرار است وزن آن اندازه‌گیری شود، قبل از قرار داده‌شدن روی ترازو، حتما باید به دمای اتاق رسانده شده باشند.

استفاده از پنس به‌جای دست

نکته‌ی ساده اما بسیار مهم دیگری که در هنگام کار با ترازو آزمایشگاهی محفظه‌دار باید به آن توجه شود، استفاده‌نکردن از دست، برای قرار دادن ظرف توزین در داخل محفظه است؛ بهترین کار برای قرار دادن مواد و ظروف مورد نظر روی صفحه‌ی توزین، استفاده از پنس است.

نکات و موضوعاتی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد، راهنمای جامعی از نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از ترازوی آزمایشگاهی را در اختیار شما قرار داده و زمینه را برای افزایش عمر مفید ترازوهای آزمایشگاهی، فراهم می‌آورند.

8 دیدگاه. ارسال نظر

  • مهرزاد
    1399-08-13 02:43

    اگر در نزدیکی ترازو کابل فشار قوی باشد به ترازو آسیب میزند ؟

    پاسخ
    • مدیریت سایت
      1399-08-13 07:32

      با سلام
      بله، قرار دادن ترازو آزمایشگاهی در مجاورت هرگونه میدان الکتریکی یا کابل فشار قوی، باعث اختلال در عملکرد ترازو شده و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند.

      پاسخ
  • حامد
    1399-08-14 00:37

    ترازوهای آزمایشگاهی رو چطوری باید تمیز کرد؟

    پاسخ
    • مدیریت سایت
      1399-08-14 11:03

      با سلام
      بهتر است ترازوهای آزمایشگاهی هر هفته تمیز شوند و برای انجام این‌کار باید مطابق با دستورالعمل نوشته شده در دفترچه‌ی خود دستگاه عمل کنید.

      پاسخ
  • وقتتون به خیر
    یه سوالی داشتم.
    اگر ترازوی آزمایشگاهی را در معرض نور خورشید قرار بگیره، مشکلی براش پیش میاد؟

    پاسخ
    • مدیریت سایت
      1399-08-14 18:25

      با سلام
      بله؛ حرارت ناشی از نور خورشید، تاثیر مستقیمی در عملکرد ترازوی آزمایشگاهی دارد و دقت آن را کاهش می‌دهد.
      بهتر است محل قرارگیری ترازو در معرض نور خورشید نباشد.

      پاسخ
  • سجاد جعفری
    1401-11-29 18:14

    با عرض سلام و خسته نباشید
    آیا نیاز هست که بعد از پایان کار ترازو رو هر روز خاموش کنیم و روز بعد روشن کنیم؟ یا کامل روشن بمونه بهتره؟

    پاسخ
    • jalal.shajiei67
      1402-05-02 13:09

      با سلام
      بهتره که ترازو بعد از استفاده خاموش بشه اما هر روز قبل از استفاده از ترازو باید به مدت نیم ساعت تا یک ساعت روشن بمونه تا وارم آپ انجام بشه. به دلیل نوسانات برق بهتره ترازو مداوم روشن نباشه

      پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید