آموزش کالیبراسیون ترازوی A&D مدل GF-3000

folder_openکالیبراسیون
commentبدون دیدگاه

    مشاوره تخصصی تعمیر

    ترازوی AND مدل GF-3000 یکی از ترازوهای پرکاربرد سری GF است که اتفاقا در میان طلافروش‌های ایران هم خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. در این مطلب قصد داریم به صورت مرحله به مرحله و دقیق، کالیبره کردن این ترازو را توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

    نکته اول که باید در مورد کالیبراسیون این ترازو بدانید، این است که سری GF از برند A&D، کالیبراسیونشان خارجی است. یعنی برای کالیبره کردن این ترازو نیاز به یک وزنه‌ی حداقل یک کیلو گرمی دارید. این وزنه می توان از یک کیلو تا 3 کیلو باشد. اما به هیچ وجه نباید از یک کیلو کمتر باشد. زیرا کالیبراسیون ترازو را با مشکل مواجه می کند.

    حالا مرحله به مرحله با هم پیش می رویم.

    کالیبره کردن یا تنظیم ترازوی AND GF-3000

    1. در مرحله اول ترازو باید نسبت به سطح افقی میزی که روی آن قرار دارد، ترازو شود. تراز شدن در ترازوی GF-3000 توسط دو تا پیچ که روی پایه ها جلویی ترازو قرار دارد انجام می شود. با چرخاندن این دو تا پیچ، قسمت جلویی ترازو بالا و پایین می رود. دقت بفرمایید که این فرایند انقدر باید انجام شود تا ترازو به نقطه تعادل خود برسد. لازم به ذکر است که نقطه تعادل ترازو زمانی اتفاق می افتد که حباب تراز واقع در روی ترازو، قسمت جلو سمت چپ، دقیقا در وسط دایره قرار بگیرد.
    2. ترازو را به برق می زنیم و دکمه ON را می زنیم تا ترازو روشن شود. سپس 30 دقیقه اجازه میدهیم تا ترازو گرم شود. به این گرم شدن ترازو در انگلیسی اصطلاحا Warmup می گویند.
    3. پس از 30 دقیقه و طی شدن مدت Warmup، دکمه CAL را فشار می دهیم و نگه می داریم تا عبارت CALout بر روی نمایشگر ترازو ظاهر شود. سپس کلید را رها می کنیم.
    4. پس از گذشتن چند لحظه، نمایشگر عبارت CAL 0 را نشان می دهد. در این مرحله ترازو می خواهد صفر را شناسایی کند. بنابراین به غیر از کفه ترازو (PAN) هیچ چیز اضافی نباید روی ترازو باشد. لازم به ذکر است که در این مرحله هر گونه تکان، لرزش یا حتی جریان شدید هوا می تواند پروسه کالیبراسیون را با اختلال مواجه سازد. بنابراین این کار باید در یک محیط آرام و بدون تنش حرکتی انجام گیرد.
    5. دکمه Print را می زنیم.
    6. پس از چند لحظه ترازو عدد 1000 یا 2000 را نمایش می دهد. این به این معناست که باید یک وزنه 1000 یا 2000 گرمی روی آن قرار دهیم. وزنه متناسب را روی ترازو قرار می دهیم.
      (پیش فرض ترازوی GF-3000 وزنه 2000 گرمی است. اما از قسمت تنظیمان این ترازو می توان میزان وزنه مورد نیاز را تغییر داد. آموزش تغییر وزنه مورد نیاز در پایان همین آموزش آورده شده است.)
    7. پس از قرار دادن وزنه‌ی مورد نظر، دکمه‌ی PRINT را می‌زنیم. چند لحظه پس از زدن این دکمه‌، یک علامت فلش کوچک در قسمت بالای سمت چپ نمایشگر نمایان می‌شود.
    8. در این مرحله باید عبارت END روی نمایشگر ترازو ظاهر شود. در صورتی که این عبارت ظاهر شد، یعنی کالیبراسیون با موفقیت انجام شده است.
    9. وزنه را از روی ترازو بر می داریم. پس از چند لحظه، عدد 0.00 بر روی نمایشگر ترازو ظاهر می شود و به این معناست که ترازو آماده استفاده است.

    در نظر داشته باشید که به دلیل چربی پوست و انتقال آن به سطح وزنه‌ی کالیبراسیون، برای انجام کالیبراسیون ترازوی طلافروشی، بهتر است از دستکش استفاده شود. ضمنا تعمیر یا خرید ترازوی طلافروشی کلیک کنید.

    تغییر پیشفرض وزنه کالیبراسیون ترازو از 2 کیلوگرم

    به طور پیش فرض، ترازو GF-3000 برای کالیبره شدن نیاز به یک وزنه ی 2 کیلوگرمی دارد. اما با تغیرات در منوی این ترازو می توان این عدد را تغییر دارد. برای تغییر این عدد مراحل زیر را به ترتیب انجام می دهیم.

    1. مراحل یک تا چهار را که در بالا توضیح داده شد انجام می دهیم.
    2. در این مرحله وقتی عبارت CAL 0 روی نمایشگر ظاهر شد، دکمه Sample را می زنیم.
    3. در این مرحله یک عدد نمایش داده می شود که دارای دو قسمت صحیح و اعشاری است. به وسیله دکمه RE-ZERO قسمت صحیح عدد را تغییر می دهیم.
    4. دکمه Sample را میزنیم.
    5. حالا مجدد به وسیله دکمه RE-ZERO قسمت اعشاری عدد را تنظیم می کنیم. دقت بفرمایید کل بازه قابل تغییر در این مرحله از -0.15 تا +0.15 است.
    6. دکمه Print را میزنیم.
    7. در این مرحله ترازو باید عبارت CAL 0 را نمایش دهد.
    8. دکمه Print را می زنیم.
    9. پس از چند لحظه ترازو عدد 1000 یا 2000 را نمایش می دهد. این به این معناست که باید یک وزنه 1000 یا 2000 گرمی روی آن قرار دهیم. وزنه متناسب را روی ترازو قرار می دهیم.
      (پیش فرض ترازوی GF-3000 وزنه 2000 گرمی است. اما از قسمت تنظیمان این ترازو می توان میزان وزنه مورد نیاز را تغییر داد. آموزش تغییر وزنه مورد نیاز در پایان همین آموزش آورده شده است.)
    10. پس از قرار دادن وزنه‌ی مورد نظر، دکمه‌ی PRINT را می‌زنیم. چند لحظه پس از زدن این دکمه‌، یک علامت فلش کوچک در قسمت بالای سمت چپ نمایشگر نمایان می‌شود.
    11. در این مرحله باید عبارت END روی نمایشگر ترازو ظاهر شود. در صورتی که این عبارت ظاهر شد، یعنی کالیبراسیون با موفقیت انجام شده است.
    12. وزنه را از روی ترازو بر می داریم. پس از چند لحظه، عدد 0.00 بر روی نمایشگر ترازو ظاهر می شود و به این معناست که ترازو آماده استفاده است.

      مشاوره تخصصی تعمیر

      نظرتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      Fill out this field
      Fill out this field
      لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

      آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید