روش توزین درصدی در ترازوها چیست؟

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه
حالت توزین درصدی

‌توزین درصدی یکی از روش‌های کاربردی بسیار سودمند موجود در ترازوهای آزمایشگاهی است. در این مطلب توضیح می‌دهیم که این روش چه کاربردی دارد.

روش توزین درصدی (Percent Weighing) در ترازوها هیچ ارتباطی به مفهوم درصد وزنی شیمی (Percent by Weight) ندارد.

روش ‌توزین درصدی چیست؟

تصور کنید که ما در حال تولید انبوه یک عدد قرص هستیم و وزن این قرص اهمیت بسیار زیادی دارد. یک نمونه از این قرص داریم که مطمئن هستیم وزن آن درست است. این نمونه را نمونه‌ی مرجع می‌نامیم. حال هر قدر که وزن قرص‌های دیگر به این نمونه‌ی مرجع نزدیک‌تر باشد (اصطلاحا هر قدر انحراف ما از وزن نمونه‌ی مرجع کمتر باشد)، کار ما بهتر انجام شده است. معمولا در تولیدهای انبوه، یک تلورانس در نظر می‌گیرند. مثلا تا مثبت و منفی 0.1 درصد انحراف از وزن مرجع، قابل قبول است.

روش توزین درصدی به این صورت عمل می‌کند که ما نمونه‌ی مرجع را روی ترازو قرار می‌دهیم و ترازو وزن مرجع را شناسایی می‌کند. سپس نمونه‌های دیگر را روی ترازو قرار می‌دهیم و در نهایت ترازو اختلاف وزن نمونه‌ی فعلی و وزن مرجع را به صورت درصدی به ما نمایش می‌دهد. به عنوان مثال در طی فرایند به این نتیجه می‌رسیم که وزن نمونه‌ی فعلی، 99.9 درصد وزن نمونه‌ی مرجع است.

اغلب ترازوهای آزمایشگاهی جدید این قابلیت را دارند. ما در اینجا صرفا برای نمونه، این قابلیت روش استفاده از این قابلیت را در ترازوی RADWAG بیان می‌کنیم:

روش ‌توزین درصدی در ترازوهای RADWAG چگونه به کار می‌رود؟

بیایید قرص‌های ذکرشده را به عنوان مثال در نظر بگیریم.

برای استفاده از این روش، باید ابتدا ترازو را روشن کنیم و سپس گزینه‌ی ‌توزین درصدی (Percent Weighing) را از منوی دستگاه انتخاب نماییم. دو روش برای تعیین میزان انحراف از جرم استاندارد وجود دارد:

  1. ابتدا جرم مرجع را وارد می‌کنیم و سپس مقدار وارد شده را تأیید می‌کنیم. بعد از آن ترازو را صفر و قرص‌های دیگر را وزن می‌کنیم. حالا ترازو به ما نشان می‌دهد که جرم جسم وزن‌شده چند درصد (چه کسری از) جرم ماده‌ی مرجع است. به عبارت دیگر، متوجه خواهیم شد که قرص‌های متوالی نسبت به اولین قرص چند درصد فرق می‌کنند.
  2. ترازو را صفر می‌کنیم. درون ظرف توزین قرصی را قرار می‌دهیم که قصد داریم از آن به عنوان مرجع استفاده کنیم و جرم آن را تأیید می‌کنیم. پس از آن جرم هر قرصی که در ظرف توزین قرار بگیرد با جرم قرص مرجع مقایسه خواهد شد و نتایج آن بر حسب درصد بیان می‌شود.

تابع ‌توزین درصدی – استفاده‌ی مطلوب

این که بتوانیم وزن نمونه‌های تولید شده در یک پروسه را با نمونه‌ی مرجع که وزن مشخصی دارد مقایسه و کنترل نماییم، در صنایع بسیار زیادی کاربرد و اهمیت دارد؛ مانند صنایع دارویی، شیمیایی، غذایی و دیگر صنایع. به عنوان مثال روش ‌توزین درصدی در آزمایشگاه‌های آنالیز کاربرد فراوانی دارد.

این حالت از کار ترازوها شیوه‌ای است که در اغلب ترازوهای آزمایشگاهی و نیروسنج‌های صنعتی وجود دارد.

    مشاوره تخصصی خرید ترازو

    سخن پایانی

    در صورتی که شما هم تجربه‌ی استفاده از این عملکرد ترازو را داشته‌اید یا بنا به هر دلیلی در استفاده‌ی از این حالت در ترازوی خود مشکل دارید، باعث خوشحالی ماست که نظر شما را در پایان همین صفحه مشاهده کنیم. کارشناسان فنی صدراپژوهش به سرعت پاسخ خواهند داد.

    منبع: وبسایت رسمی شرکت RADWAG

    نظرتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Fill out this field
    Fill out this field
    لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

    آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید