آون آزمایشگاهی چیست و در هنگام استفاده باید به چه نکاتی دقت کرد؟

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه

آون آزمایشگاهی چیست؟

آون آزمایشگاهی دستگاهی است که برای از بین بردن آب و سایر حلال‌های درون مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آون در خانه‌ها برای خشک کردن سریع و ایمن اقلامی مانند گل استفاده می‌شود و یا در مقیاس صنعتی در تمام طول روز با استفاده از تسمه‌های نقاله، مواد غذایی را به درونش می‌فرستند. ولی به طور کل در هر مقیاس، عملکردهای اصلی آون‌ خشک کن، یکسان است. فرایند آون خشک کن این است که رطوبت را از طریق همرفت، از ماده جدا می‌کند و آن را در قسمت دیگری جمع‌آوری می‌کند تا ماده کاملا خشک شود.

کاربرد آون های آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی خشک کن دستگاهی است که برای حذف رطوبت از داخل مواد، بدون پختن آن‌ها استفاده می‌شود. آون برای اهداف مختلف اعم از استرلیزه کردن تجهیزات آزمایشگاهی و خشک کردن مواد غذایی مانند کشمش استفاده می‌شود. آون خشک کن برای حفظ و نگهداری گل ها هم استفاده می‌شود؛ زیرا می توانند رطوبت آنها را بدون آسیب رساندن به شکل یا رنگ گل، به طور موثر حذف کنند.

عملکرد آون های آزمایشگاهی

یک آون خشک‌کن مواد را از طریق تبخیر خشک می‌کند. آون‌ خشک کن از گرمایش همرفت استفاده می‌کند که در آن، مواد از طریق جریان هوا گرم می‌شوند. آب از ماده به هوا منتقل می‌شود. این کار سطح رطوبت را افزایش می دهد و باعث می‌شود غشاهای نیمه جامد درون دیواره‌ی آون آب را جذب کند. نتیجه‌ی نهایی این است که آون آب را از ماده‌ی درحال خشک شدن حذف می‌کند و آن را خشک می‌کند.

ویژگی‌های فنی دستگاه

آون‌ آزمایشگاهی شامل یک سیستم برای ایجاد جریان‌های همرفت است (معمولا یک فن یا توربین) که با کمک به گردش هوا، باعث می‌شود فرآیند گرمایش و خشک کردن انجام شود. بسیاری از آون‌های آزمایشگاهی دارای یک سیستم تهویه‌ی قابل تنظیم نیز هستند که به کاربر اجازه می‌دهد تا مطمئن شود سیستم دارای میزان کافی هوا است.

هشدار

خشک کن ها دستگاه‌های بی خطری نیستند. با توجه به روند تبخیر، موادی که حاوی یک حلال قابل اشتعال هستند، نباید داخل آن قرار بگیرند. زمانی که ماده خشک می‌شود، حلال نیز جدا شده و در هوا پخش می‌شود. وقتی که دما در آون بالا می‌رود، حلال به سرعت به نقطه‌ی احتراق می‌رسد و ممکن است منجر به انفجار دستگاه شود.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید