اندازه‌گیری درست و دقیق وزن در آزمایشگاه

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه
روش درست کار با ترازوی آزمایشگاهی

توزین یکی از رایج‌ترین، حیاتی‌ترین و زمان‌برترین وظایف در آزمایشگاه است. به طور کلی امروزه ترازوها تا حدی توسعه یافته‌اند که برای توزین نیاز به هیچ مکان ویژه‌ای نیست، مگر برای دستگاه‌های Ultra-Micro balance

دسته‌بندی ترازوهای میکرو بر اساس وبسایت Mettler Toledo

نام مرسوم خوانایی تعداد رقم اعشار
نیمه میکرو (Semi microbalance) 0.01 mg 0.00001 g 5 صفر
میکرو (Microbalance) 1 µg 0.000001 g 6 صفر
فوق میکرو (Ultra microbalance) 0.1 µg 0.0000001 g 7 صفر

پیشرفت تکنولوژی در بخش الکترونیک تاثیر قابل توجهی در زمینه‌ی عملکرد و کاهش زمان توزین داشته و همچنین صفحه نمایشگرهای لمسی در بعضی ترازوها، کار با این دستگاه را بسیار راحت‌تر از قبل کرده است.

با این حال این نکته را باید در نظر داشت که این سهولت ظاهری، نباید منجر به عدم دقت شود؛ زیرا عدم مراقبت در جلوگیری از اثرات خارجی بر وزن، باعث به دست آمدن نتایج غلط در اندازه‌گیری می‌شود.

تاثیرات خارجی که تاثیراتی فیزیکی هستند، برای تمام ترازوهای آزمایشگاهی قابل اندازه‌گیری هستند. نمونه‌هایی از این تاثیرات عبارتند از:

  • نیروهای الکترواستاتیک
  • جریان هوا
  • ارتعاشات محیطی
  • اثرات مغناطیسی
  • تبخیر
  • جذب رطوبت

برخی از ویژگی‌های نمونه نیز می‌تواند به عنوان اثرات خارجی، منجر به بروز اشتباه در اندازه‌گیری شوند؛ مانند تبخیر مایعات و آب‌دوست یا آب‌گریز بودن جامدات که باعث افزایش یا کاهش وزن می‌شوند.

هدف از این سری مقالات در واحد ترازوی صدرا پژوهش، توضیح مهمترین نکاتی است که باید در هنگام کار با ترازوی آژمایشگاهی مورد توجه قرار بگیرند.

این سری مقالات با ارائه‌ی پیشنهاداتی برای بهینه‌سازی مکان ترازو شروع می‌شود و سپس شیوه‌ی عملکرد مناسب با این وسیله‌ی حساس را توضیح می‌دهد. قبل از بررسی تاثیرات خارجی ممکن و تاثیرات آن‌ها بر نتایج توزین، باید بدانید که این اثرات با یک تغییر آهسته روی صفحه نمایشگر وزن قابل تشخیص هستند (بی وقفه کار کردن صفحه نمایشگر)

در مقاله‌ی بعدی، در مورد موقعیت مکانی مطلوب ترازو صحبت خواهیم کرد.

با ما همراه باشید.

 

منبع: وبسایت رسمی شرکت METTLER TOLEDO

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید