استانداردسازی pH متر – اندازه گیری دقیق پی هاش

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه

همان‌طور که می‌دانید، الکترودهای دستگاه pH متر به مرور زمان در اثر تماس با مواد مختلف، کارایی بهینه‌ی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه استانداردسازی pH متر یک امر ضروریست. البته این موضوع به منزله‌ی این نیست که کاملا فرسوده می‌شوند و دیگر نمی‌شود از آن‌ها استفاده کرد. ولی می‌توان با نگهداری صحیح، عمر آن ها را طولانی‌تر کرد.
مثلا یکی از مسائلی که باعث می‌شود ‌ pH متر عدد صحیح یا دقیق را نشان ندهد، کثیف بودن الکترودهاست. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود که پس از هر بار استفاده، الکترودها حتما تمیز شوند.

استانداردسازی pH متر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

استانداردسازی pH متر فرایندی است که انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم بعد از آن، دستگاه اعداد صحیح و دقیق را نشان می‌دهد.
pH مترهای آنالوگ و دیجیتال، دارای دکمه‌های کالیبراسیون یا شمارنده‌هایی برای تنظیم حساسیت هستند.
این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب تجهیزات آزمایشگاهی، مانند پی هاش متر، پس از مدتی دقت‌شان کم می‌شود و نیاز به استانداردسازی دارند. استانداردسازی باید مرتبا انجام شود.

انجام استانداردسازی pH متر

  1. قسمت انتهایی pH متر را (برای پی هاش متر قلمی) یا الکترودها را (برای پی اچ متر معمولی) درون یک محلول استاندارد قرار دهید. محلول استاندارد محلولی است که شما از قبل pH دقیق آن را می‌دانید.
  2. مقدار نمایش داده شده روی pH متر را با پی هاش محلول (که از قبل می‌دانیم) مقایسه کنید.
  3. از دکمه های کالیبراسیون برای تغییر دادن عدد روی pH متر استفاده کنید تا با پی هاش محلول یکسان شود. این نکته خیلی با اهمیت است که محلول استاندارد، حتما از یک برند خوب و قابل تایید باشد.
  4. حال انتهای pH متر (یا الکترودهای pH متر) را با آب یونیزه شده بشویید و با حوله‌‌ی کاغذی خشک کنید.

برای اطمینان از صحت و دقت pH متر، مراحل 1 تا 4 را با چندین محلول استاندارد دیگر تکرار کنید.

نکات دیگر در مورد استانداردسازی پی اچ متر

  • هنگام انتخاب محلول‌ها برای استانداردسازی، توجه داشته باشید که هم از محلول‌های بازی (قلیایی) استفاده نمایید و هم از محلول‌های اسیدی. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که pH متر در هر دو طیف به درستی استاندارد شده است.

هشدار

  • حتما انتهای pH متر (یا الکترودها) را بعد از هر سنجش به طور کامل شسته و خشک کنید. این کار تضمین می‌کند که محلول‌های استاندارد آلوده نشوند. از طرفی از به دست آمدن نتیجه‌های اشتباه جلوگیری می‌کند.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید