ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره چیست؟

folder_openآزمایشگاهی, طلافروشی
comment2 دیدگاه
ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره

در بازار پر حرارت ترازوهای حساس و دقیق، ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به دلیل مزایای قابل‌توجهی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، تقاضای بسیار زیادی نیز برای آن وجود دارد. در ادامه به معرفی این نوع از ترازوهای آزمایشگاهی پرداخته و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

خطا: فرم تماس پیدا نشد.

ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره را بیشتر بشناسیم

ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره
مهم نیست کاربر کدام‌ یک از انواع ترازو هستید؛ ترازوی شما چه یک ترازوی معمولی با حساسیت نرمال باشد و چه یک ترازوی حساس آزمایشگاهی، در هر صورت برای گرفتن دقیق‌ترین نتیجه‌ی ممکن از این دستگاه، باید آن را کالیبره کنید. کالیبراسیون یا همان کالیبره‌کردن ترازو، کاری است که برای تنظیم دقت این دستگاه و با استفاده از روش‌های مختلفی که بستگی به نوع ترازوی شما دارد، انجام می‌شود (در مقاله‌ی کالیبراسیون ترازو این موضوع را به‌طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم).

همان‌طور که می‌دانید، ترازوی آزمایشگاهی یک ترازوی بسیار حساس و دقیق است و از آن برای توزین مواد با ارزش یا نمونه‌های آزمایشگاهی، استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که برای تقسیم‌بندی این ترازو مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع کالیبراسیون ترازو است. ترازوهای آزمایشگاهی از نظر کالیبراسیون، به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

  1. ترازوی آزمایشگاهی با کالیبراسیون دستی
    برخلاف تصور برخی از کاربران مبنی بر استاندارد نبودن ترازوهایی که سیستم کالیبراسیون دستی دارند، بهتر است بدانید که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و تمامی ترازوهای آزمایشگاهی با کالیبراسیون دستی نیز استاندارد هستند. برای کالیبره‌کردن برخی از این ترازوها از سنگ‌های کالیبره‌ی استاندارد استفاده می‌شود و کاربران بر اساس دستورالعمل ذکر شده در دفترچه‌ی ترازو، دستگاه خود را کالیبره می‌کنند. نوع دیگری از ترازوها نیز وجود دارند که برای کالیبراسیون آن‌ها نیازی به انجام کارهای مختلف و طی مراحل متوالی نیست. در این ترازوها بعد از قراردادن سنگ کالیبره روی کفه‌ی ترازو، کافیست یک دکمه‌ی مخصوص را فشار دهید تا دستگاه، کار کالیبراسیون را برای شما انجام دهد.
  2. ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره (ترازوی آزمایشگاهی با کالیبراسیون داخلی)
    ترازوهای اتوکالیبره، نسل جدیدتر و پیشرفته‌تر ترازوهای قدیمی هستند و کالیبراسیون آن‌ها بسیار ساده‌تر از انواع دیگر ترازو انجام می‌شود. ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره به نگرانی‌های کاربران خود در رابطه با تنظیم نبودن دستگاه پایان می‌دهد و زحمت شما را برای کالیبراسیون مجدد ترازو، از میان برمی‌دارد. این ترازوها مجهز به سنگ کالیبره داخلی هستند و به‌صورت کاملا خودکار و بدون دخالت دست، کالیبره می‌شوند. ترازوهای اتوکالیبره از نظر استاندارد و دقت در سطح بسیار بالایی قرار دارند و همین موضوع نیز سبب شده است که این دستگاه‌ها فروش بسیار بالایی در حوزه‌ها و مشاغل حساس داشته باشند.

مزایای استفاده از ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره

گفتیم که ترازوهای آزمایشگاهی اتوکالیبره از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و تقاضای بالایی نیز برای آن‌ها وجود دارد؛ اما علت این محبوبیت چیست و چه دلایلی ترازوهای اتوکالیبره را به انتخاب اول کاربران در بسیاری از مشاغل تبدیل کرده‌اند؟ در ادامه به معرفی مهم‌ترین مزایای ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره پرداخته و نقاط قوت این دستگاه را نسبت به ترازوهایی که کالیبراسیون دستی دارند، بیان می‌کنیم:

  • دقت
    دقت، در مورد تمامی ترازوهای آزمایشگاهی حرف اول را می‌زند. هر ترازوی حساسی که استفاده می‌کنید، از ترازوی رطوبت سنج گرفته تا ترازوی قطعه‌شمار، مهم‌ترین چیزی که در پروسه‌ی کارکردن با آن برای شما اهمیت دارد، دقت این دستگاه و اتکاپذیر بودن نتیجه‌‌ای است که از توزین به‌دست می‌آورید. برای درک بهتر مفهوم دقت ترازو و آشنایی با انواع ترازوهای آزمایشگاهی از این نظر، حتما مقاله‌ی دقت ترازوی آزمایشگاهی را مطالعه فرمایید. دقت ترازوهای آزمایشگاهی ارتباط مستقیمی با کالیبراسیون آن‌ها دارد و اگر این ترازوها به‌موقع و به شکلی درست کالیبره نشده باشند، صحت نتیجه‌ی توزین زیر سوال خواهد رفت. این موضوع مخصوصا در حوزه‌هایی مانند داروسازی که به شکلی مستقیم با سلامت افراد و موجودات زنده در ارتباط است، اهمیت بسیار بیشتری دارد.
    اگرچه ترازوهایی با سیستم کالیبراسیون دستی نیز مورد تایید هستند اما ترازوهای اتوکالیبره به دلیل اطمینان بیشتری که به کاربران می‌دهند، از محبوبیت بالاتری برخوردار هستند. ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره همواره نتیجه‌ی درست را به شما خواهد داد و لازم نیست در شرایط مختلفی که ممکن است سبب برهم‌خوردن تنظیم ترازو شوند، آن‌ها را مجددا کالیبره کنید (در مقاله‌ی کالیبراسیون ترازو، به‌طور کامل شرایطی را که بعد از آن‌ها ترازو نیاز به کالیبره مجدد دارد، شرح داده‌ایم). با توجه به توضیحی که دادیم کاملا مشخص است که ترازوهای آزمایشگاهی اتوکالیبره از نظر دقت، ترازوهای مطمئن‌تری هستند و این موضوع تاثیر مستقیمی در بالارفتن میزان فروش آن‌ها داشته است.
  • راحتی کاربران ترازو
    یکی دیگر از مزایای ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره نسبت به ترازوهای کالیبره دستی، ساده‌کردن کار برای کاربران است. ترازوهایی که دارای سیستم کالیبراسیون دستی هستند، باید به‌صورت منظم و بعد از شرایط خاص، مجددا کالیبره شوند؛ علاوه بر بالابودن تعداد دفعات کالیبراسیون، خود عملیات کالیبره‌کردن هم نیاز به دقت بالایی دارد و باید مطابق با دستورالعمل‌هایی خاص انجام شود. کوچک‌ترین خطا یا بی‌دقتی در حین کالیبراسیون دستی ترازو، سبب کاهش چشمگیر دقت آن شده و نتیجه‌ی توزین را بی‌اعتبار می‌کند.
    همان‌طور که در قسمت قبل نیز توضیح دادیم، برخلاف ترازوهای کالیبره دستی که با استفاده از سنگ‌های کالیبره‌ی خارجی تنظیم می‌شوند، ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره از یک سنگ کالیبره‌ی داخلی برخوردار است و این قطعه به‌صورت کاملا اتوماتیک، کار کالیبراسیون ترازو را برای شما انجام می‌دهد؛ بنابراین دیگر لازم نیست خودتان را درگیر عملیات کالیبره‌کردن ترازو کرده و زحمت انجام این کار حساس را به خود بدهید.
  • صرفه‌جویی در زمان
    مزیت مهم دیگری که برای ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره می‌توان نام برد، تاثیر این ترازو در استفاده‌ی بهینه‌ی کاربران از زمان و انجام عملیات توزین در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. در مورد ترازوهای کالیبره دستی شما نیاز دارید تا با صرف زمانی مشخص قبل از انجام توزین، ترازوی خود را کالیبره کنید؛ اما ترازوهای مجهز به سیستم کالیبراسیون داخلی، نیاز به این‌ کار ندارند و به‌ همین دلیل نیز سبب صرفه‌جویی در زمان شما خواهند شد.

مطلبی که خواندید به معرفی ترازوی آزمایشگاهی اتوکالیبره پرداخته و ضمن مقایسه‌ی این ترازو با ترازوهای کالیبره دستی، مزایای استفاده از آن را نیز شرح می‌دهد.

2 دیدگاه. ارسال نظر

  • نصیری
    1399-09-01 13:21

    سلام و عرض خسته نباشید. ببخشید سری GH ترازوی AND اتوکالیبره هستش؟

    پاسخ
    • صالح
      1399-09-01 13:22

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      بله این سری از ترازوهای AND اتوکالیبره هستند.

      پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید