تفاوت RPM و RCF در سانتریفیوژ

folder_openآزمایشگاهی
comment3 دیدگاه
تفاوت rpm و rcf

تفاوت RPM و RCF در سانتریفیوژ

RPM مخفف “Revolutions Per Minute” (دور در دقیقه) است. تولیدکنندگان سانتریفیوژها سرعت آن‌ها را با استفاده از این کمیت مشخص می‌کنند. روتور، صرف نظر از اندازه‌ی آن، با این سرعت چرخش دارد. اما نیرویی که به محتویات سانتریفیوژ اعمال می‌شود، با توجه به اندازه‌ی روتور سانتریفوژ، تغییر می‌کند.

RCF مخفف “Relative Centrifugal Force” (نیروی گریز از مرکز نسبی) است و بر اساس ضریبی از g اندازه‌گیری می‌شود و نیرویی است که بر محتویات روتور اعمال می‌شود و ناشی از چرخش روتور است.

در حقیقت در سانتریفیوژها RCF است که باعث جداسازی محلول‌های آبی می‌شود، نه RPM.

فرمول دور سانتریفیوژ

حال که تفاوت این دو را متوجه شدیم، باید بدانیم که برای تبدیل این دو واحد به یکدیگر از فرمول زیر استفاده می شود. این فرمول در واقع هم می تواند فرمول محاسبه rcf باشد و هم فرمول محاسبه rpm سانتریفیوژ :

RCF = 1.12 x Radius x (rpm/1000)2

مطلب بسیار مهم:

کار با سانتریفیوژ، در عین سادگی، می‌تواند خطرات زیادی به وجود آورد. فقط سه دقیقه وقت بگذارید و این مطلب را مطالعه نمایید.

3 دیدگاه. ارسال نظر

  • الهه
    1400-07-29 17:10

    در گزارش دستگاه سانترفیوژ ها ازچه واحدی استفاده کنیم دقیق تر است .rpmیاg چرا

    پاسخ
    • گوپیته رضائی
      1400-08-23 13:57

      g.
      چون در سانتریفیوژ های مختلف؛ سایز رتور این سانتریفیوژها باهم متفاوت است_هرچه سایز رتور بزرگتر باشد طبعاً g بالاتری می دهد مثلا وقتی می گوییم 80000RPM قطعا g بالاتری نسبت به رتوری که سایز آن کوچکتر باشد می‌دهد یعنی سایز رتور روی g تاثیر می گذارد به همین خاطر در مقالات از استاندارد g استفاده می شود. ممکن است در سانتریفیوژی که RPM آن را 8000 نوشته اند g آن 10000 شود حال آنکه سانتریفیوژ دیگری که RPM آن 80000 است g آن 6000 شود و در عمل تفاوت آن ها به دلیل تفاوت در سایز رتور می باشد.

      پاسخ
      • گوپیته رضائی
        1400-08-23 17:08

        .
        چون در سانتریفیوژ های مختلف؛ سایز رتور این سانتریفیوژها باهم متفاوت است_هرچه سایز رتور بزرگتر باشد طبعاً g بالاتری می دهد مثلا وقتی می گوییم 80000RPM قطعا g بالاتری نسبت به رتوری که سایز آن کوچکتر باشد می‌دهد یعنی سایز رتور روی g تاثیر می گذارد به همین خاطر در مقالات از استاندارد g استفاده می شود. ممکن است در سانتریفیوژی که RPM آن را 8000 نوشته اند g آن 10000 شود حال آنکه سانتریفیوژ دیگری که RPM آن 8000 است g آن 6000 شود و در عمل تفاوت آن ها به دلیل تفاوت در سایز رتور می باشد.

        پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید