انتخاب بهترین ترازوی داروسازی

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه
ترازوی داروسازی

ترازوهای دقیق دیجیتال در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. اما وقتی صحبت از ترازوی داروسازی می‌شود، ارزش دقت و قابل اعتماد بودن این وسیله چند برابر می‌شود. در این مطلب قصد داریم اندکی در مورد ترازوی داروسازی صحبت کنیم تا در زمان خرید، بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. با ما همراه باشید.

ترازوی داروسازی

در صنعت داروسازی ترازوهای مختلفی استفاده می‌شود. زیرا کارهای مختلفی وجود دارد. ترازوهای با ظرفیت بالا و دقت پایین برای بسته‌بندی، ترازوهای با دقت بالا برای کارهای داخل آزمایشگاه و …

وقتی صحبت از ترازوی داروسازی می‌شود باید دقیقا بدانیم در کجای این صنعت به آن نیاز داریم. برای لیست موجودی ترازوی آزمایشگاهی در صدراپژوهش کلیک کنید.

کمپانی‌های بزرگ مانند متلر تولدو و سارتریوس، ترازوهای متنوعی برای این صنعت طراحی می‌کنند. البته این نکته را باید در نظر داشت که اصل ماجرا یکی است. یعنی ترازوی 4 رقم اعشار که برای داروسازی استفاده می‌شود از نظر تکنولوژی تفاوتی با ترازوی معادلش در صنعت ری‌گیری طلا ندارد و خیلی اوقات می‌شود این‌ها را به جای هم استفاده کرد. منتها شرکت‌های تولید‌کننده با سیاست راحت‌سازی و سفارشی‌سازی، همواره سعی می‌کنند که محصولات خود را برای آن صنعت خاص بهینه کنند. یعنی تفاوت ترازوها در دسته‌بندی‌های مختلف، بیشتر به قابلیت‌های جانبی بر می‌گردد تا مسائل ساختاری.

انواع ترازوی داروسازی

معمولا سه دسته ترازو در صنعت داروسازی استفاده می‌شود.

  1. ترازوی آنالیتیک و میکرو (دقت بین 4 تا 5 رقم اعشار) برای کارهای بسیار حساس مثل آزمایشگاه کنترل کیفی
  2. ترازوی دقیق (دقت بین 2 تا 3 رقم اعشار) برای کارهای کمتر حساس
  3. ترازوی ظرفیت بالا (معمولا دقت یک رقم اعشار) برای وزن‌های بالا حدود 16 کیلوگرم

معمولا این ترازوها در صنایع داروسازی مرسوم هستند. حال برای هر کدام از این بخش‌ها، شرکت‌های خریدار انتخاب‌های متنوعی دارند. تجربه‌ی صدرا پژوهش نشان می‌دهد که معمولا شرکت‌ها ترکیبی از برندهای معروف را تهیه می‌کنند.

مثلا در مورد دقت‌های بالا بیشتر ترازو sartorius استفاده می‌کنند و کمتر به سراغ برندهای رده‌‌دوم می‌روند. زیرا حساسیت کار در آن‌جا خیلی بالا است و ترازو حتما باید قابل اطمینان باشد. یا به عنوان مثال یکی دیگر از برندهای خیلی پرکاربرد در آزمایشگاه‌های دارویی، ترازو Mettler Toledo  است. این دو برند اخیر که گفتیم از گران‌ترین برندهای ترازو هستند. در مورد این گران بودن، اگر از سیاست‌های قیمت‌گذاری بگذریم، شاید علت اصلی سابقه‌ی این دو برند باشد. شرکت سوئیسی متلر سال 1945 (76 سال) و شرکت آلمانی سارتریوس سال 1870 (151 سال) قدمت دارند. 150 سال قدمت و تجربه برای یک شرکت چیزی نیست که خیلی راحت بشود از کنارش گذشت.

برند دیگری که در این آزمایشگاه‌ها خیلی استفاده می‌شود، ترازوی آزمایشگاهی دیجیتال and است. البته این برند هم همپای سارتریوس و متلر، ترازوهای خیلی دقیق تولید می‌کند و نمی‌توان دقت آن را زیر سوال برد. ولی قیمت این ترازو نسبت به آن دو برند، پایین تر است.

انواع کالیبراسیون ترازوی داروسازی

ترازوهای داروسازی هم مانند سایر ترازوها به سه شکل می‌توانند کالیبره شوند:

  1. خارجی
  2. داخلی
  3. اتوکالیبره

ما قبلا در مقالات بلاگ مفصل در مورد این موضوع صحبت کردیم. فقط در این جا به طور خلاصه باید بگوییم که کالیبراسیون خارجی (دستی) ابتدایی‌ترین قابلیت و اتوکالیبره جدیدترین نوع کالیبراسیون است. بنابراین قیمت‌ها متناسب با نوع کالیبراسیون است. به مثال زیر دقت کنید:

Brand Model Readability Capacity Repeatability/Std. Dev. Pan Size Calibration Price
A&D GF-200 0.001 g 210 g 0.001 g 128 x 128 mm / 5 x 5 inches External 1385 $
A&D GX-200 0.001 g 210 g 0.001 g 128 x 128 mm / 5 x 5 inches Internal 1950 $

در این مثال، دو ترازو از برند A&D آورده شده که تمام مشخصاتشان یکی است. غیر از نوع کالیبراسیون. کالیبراسیون مدل GF به صورت دستی است ولی کالیبراسیون مدل GX داخلی است. همین یک فاکتور باعث اختلاف حدود 600 دلار است.

میز ترازوی داروسازی

یکی از مهم‌ترین نکات برای اندازه‌گیری وزن توسط ترازوی داروسازی، میز توزین است. البته این مطلب مخصوص صنعت داروسازی نیست. به طور کل ترازوهای آنالیتیک و میکرو (نیمه میکرو، میکرو و فوق میکرو) نیاز به میز توزین دارند. میز توزین یک میز است که کاملا استیبل است و لرزش‌های محیط را به حداقل می‌رساند. این میز مخصوصا در آزمایشگاه‌هایی که در طبقات بالای یک ساختمان هستند، لازم است. زیرا ساختمان در طبقان بالا، لرزش بیشتری دارد. دقت کنید که این لرزش در حدی است که برای انسان قابل حس کردن نیست. ولی می‌تواند بر روی توزین اثر بگذارد.

برای مشاهده‌ی میزهای توزین شرکت متلر کلیک کنید.

پس در هنگام تهیه ترازوی داروسازی، در صورتی که دقت ترازوی شما بالاست، باید به فکر تهیه‌ی میز توزین هم باشید.

ترازوی داروسازی صدرا پژوهش

شرکت صدرا پژوهش با شانزده سال سابقه در زمینه‌ی تجهیزات آزمایشگاهی، رزومه‌ی گسترده‌ای در فروش و پشتیبانی فنی تجهیزات دارویی دارد. در صورتی که قصد خرید ترازو برای مجموعه‌ی خود دارید، می‌توانید پس از ورود به فروشگاه آنلاین صدرا پژوهش، از ستون سمت راست (در کامپیوتر) مثلا دقت 0.001 گرم را انتخاب کنید تا لیست ترازوی سه رقم اعشار را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم اندکی در مورد ترازوی داروسازی صحبت کنیم. نظرات و سوالات شما درباره‌ی این مطلب می‌تواند به ما در بهبود این مقاله و سایر مقالات سایت کمک بسیار زیادی بکند. باعث خوشحالی ماست که نظرات شما را در پایین همین صفحه ببینیم. کارشناسان ما در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید