کالیبراسیون pH متر چرا و چگونه صورت میگیرد؟

folder_openآزمایشگاهی
comment1 دیدگاه
کالیبراسیون پی اچ متر
با گذشت زمان به خاطر تغییرات الکترود، کالیبراسیون pHسنج یک مساله ضروری است. الکترود pHسنج برای اندازه گیری pH بر اساس شیب و آفست (معادله نرنست) طراحی شده است.

با این حال با گذشت زمان، عملکرد الکترود از شیب و آفست در نظرگرفته شده منحرف می شود. تنظیم pH سنج به طور منظم، الکترود شما را با تغییراتی که ممکن است پیش بیایند تطبیق میدهد. در نتیجه باعث میشود نتایج شما دقیق و تکرار پذیر باشند.

قبل از شروع کالیبراسیون، مطمئن شوید که الکترود در وضعیت خوبی قرار دارد. الکترود باید تمیز و هیدراته باشد و آسیب فیزیکی آشکاری مانند ترک و خراش نداشته باشد. اگرالکترود آسیب قابل مشاهده ای داشته باشد، باید جایگزین شود.

در ادامه ی مقاله «کالیبراسیون ph متر چرا و چگونه صورت میگیرد؟» با ما همراه باشید

الکترودهای pH متر را مرطوب نگه دارید

اگر الکترود شما خشک است، سر حسگر را با قرار دادن لامپ و محل اتصال در یک محلول مخصوص نگهداری الکترود به مدت حداقل یک ساعت، یا یک شب، مرطوب کنید. نگه داری از الکترود در محلول مخصوص، طول عمر و عملکرد آن را هم بهبود می بخشد.

نگهداری الکترود pH درمحلول مخصوص به جای آب، برای کاهش رشد میکروبی، جلوگیری از از بین رفتن الکترولیت مرجع و تمیز نگه داشتن محل اتصال مهم است. اگر محلول مخصوص شما تمام شده، می توانید از بافرهای با پی هاش ۴ یا ۷ استفاده کنید.

تمیز کردن الکترودهای pH

الکترود را حداقل ۱۵ دقیقه قبل از کالیبراسیون، برای حل شدن و از بین رفتن آلودگی ها، در یک محلول تمیزکننده ی معمولی یا یک محلول تمیزکننده ی مخصوص، قرار دهید.

در صورت امکان، ما به شدت توصیه می کنیم از یک محلول تمیزکننده ی مخصوص برای نمونه های مورد آزمایشتان استفاده کنید. هر یک از محلول های تمیز کننده ی مخصوص، برای حذف نوع خاصی از لکه ها و رسوبات از نمونه ی شما ساخته شده اند.

پس از تمیز کردن، الکترودهای pH را به طور کامل با آب مقطر یا دیونیزه شده (DI) بشویید. سپس الکترود را حداقل ۲-۳ ساعت قبل از کالیبراسیون در محلول مخصوص نگهداری قرار دهید. توصیه می کنیم الکترود را به مدت یک شب در محلول قرار دهید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

نگهداری محلول های کالیبراسیون pH

برای جلوگیری ازآلودگی محلول های کالیبراسیون، هرگز الکترود خود را در بطری آن قرار ندهید. فقط مقدار مورد نیاز از محلول را به یک ظرف که از قبل با آب مقطر شستشو داده اید منتقل کنید و آن را برای کالیبراسیون خود استفاده کنید. هرگزبافر استفاده شده رابه بطری برنگردانید!

بافر های کالیبراسیون ما طوری طراحی شده اند که تا زمانی که باز نشوند، عمر طولانی خواهند داشت. پس از باز شدن، یک بافر با pH پایین تر از ۷، حدود ۴-۸ هفته قابل استفاده است، در حالی که یک بافر با pH بیش از ۷، حدود ۱-۲ هفته قابل استفاده خواهد بود.

نکات مفید دیگر

  • سطح الکترولیت را بررسی کنیداگر یک الکترود با قابلیت دوباره پر شدن دارید، مطمئن شوید که سطح الکترولیت آن نیم اینچ یا کمتر از دریچه ی مخصوص پر کردن فاصله دارد. الکترولیت را برای عدم وجود آلودگی بررسی کنید و در صورت لزوم الکترولیت بیشتری به آن اضافه کنید از یک همزن مغناطیسی استفاده کنید
  • از یک همزن مغناطیسی استفاده کنید
    استفاده از یک همزن مغناطیسی اطمینان می دهد که بافر pH یا نمونه کاملا مخلوط شده است. این کارهمچنین زمان پاسخ الکترود را در محلول افزایش می دهد. اگر از یک همزن مغناطیسی استفاده نمی کنید، در حال انجام کالیبراسیون و آزمایش، باید نمونه خود را با یک پروب به آرامی هم بزنید.

بررسی کلی کالیبراسیون PHسنج

  • آماده سازی الکترودهای pH

ابتدا پوشش محافظ را از روی لامپ الکترود برداشته و لامپ را در آب دیونیزه بشویید تا هر کریستال نمکی را حذف کنید. پس از شستشو، الکترود را مانند یک ترمومتر مایع برای از بین بردن هر گونه آب دیونیزه اضافی روی آن، تکان دهید. (هرگز حسگر را پاک نکنید!) در صورت لزوم، الکترولیت خود را دوباره پر کنید. اکنون آماده ی کالیبراسیون هستید!

راهنمایی: تشکیل بلورهای نمک بر روی الکترودهای PH شما طبیعی است. این اتفاق زمانی می افتد که محلول مخصوص ذخیره سازی در طول حمل و نقل و یا عدم استفاده طولانی مدت تبخیر می شود.

  • تهیه محلول کالیبراسیون

ما توصیه می کنیم کالیبراسیون خود را با استفاده از حداقل دو بافر مختلف براکت سازی کنید. این کارهمچنین به عنوان کالیبراسیون دو نقطه یا چند نقطه شناخته می شود، براکت سازی شامل کالیبراسیون با دو نقطه ی pH، یکی بالاتر و یک پایین تر از pH محدوده ی مورد نظر است.

به عنوان مثال، اگر شما می خواهید pH آب لیمو را اندازه گیری کنید که pH آن حدود ۲ است، می توانید از بافرهای با pH، ۱٫۰۰ و ۴٫۰۱ برای کالیبراسیون دو نقطه استفاده کنید.

برای دقت بهتر، شما می توانید کالیبراسیون سوم را با pH 7.01 انجام دهید، زیرا این نقطه ی تعریف آفست است. کالیبراسیون در pH 7.01 می تواند مشکلاتی مانند یک پروب آلوده یا خراب را مشخص کند و از هر خطایی در اندازه گیری جلوگیری کند.

توصیه می کنیم برای داشتن بهترین نتایج هر روز کالیبراسیون انجام دهید. با این حال، اگر دقت بالا برای اندازه گیری های شما مهم نیست، یک یا دو بار کالیبراسیون در هفته هم کافیست. از آنجا که عمر مفید یک محلول پس از باز کردن بطری آن کوتاه میشود، اگر شما فقط یک بار درهفته کالیبراسیون میکنید، گزینه مناسب برای شما بسته های تک کاربره است. با استفاده از این بسته ها، مطمئن میشوید که هر بار از یک بافر جدید استفاده می کنید.

  • انجام کالیبراسیون pH سنج

با شستن الکترود در آب دیونیزه شروع کنید. میتوانید از یک بطری شستشو استفاده کنید، یا یک ظرف آزمایشگاهی را با آب دیونیزه پر کنید و الکترود را به آرامی ۴ تا ۶ ثانیه در آن بشویید.

راهنمایی: ما توصیه می کنیم آب مورد استفاده برای شستشوخالص باشد، مانند آب دیونیزه شده (DI)، آب مقطر، اسموز معکوس (RO) یا آب کانی زدایی شده (demi).

سپس الکترود را در اولین محلول کالیبراسیون قرار دهید، دقت کنید که حسگر و نقطه ی اتصال را کامل به زیر مایع فرو ببرید و به آرامی هم بزنید، یا از یک همزن مغناطیسی استفاده کنید. (اگر از همزن استفاده می کنید، مطمئن شوید که گرداب تشکیل نمی شود.) صبر کنید تا نمایشگر به مدت حداقل ۳ ثانیه تثبیت شود و کالیبراسیون را تأیید کند. این روند را برای محلول های دیگر کالیبراسیون، تکرار کنید.

امیدواریم مقاله کالیبراسیون ph متر چرا و چگونه صورت میگیرد؟ مفید بوده باشد. در صورت وجود هر گونه سوال می توانید با دفتر مرکزی شرکت IranLabX تماس بگیرید و از مشاوره رایگان ما بهره مند گردید.

برگرفته از مقاله ی pH Meter Calibration and Electrode Maintenance Guide

1 دیدگاه. ارسال نظر

  • علیرضا نصیری
    1402-02-18 12:26

    با تشکر از راهنمایی شما جهت کالیبره کردن phمتر .مفید بود

    پاسخ

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید