روش صحیح نگهداری از ترازوی آزمایشگاهی

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه
نگهداری از ترازوی آزمایشگاهی

اگر به صورت دائم از یک ترازوی آزمایشگاهی استفاده می‌کنید، باید از آن به خوبی نگهداری کنید. نگهداری مناسب و کالیبراسیون منظم، طول عمر ترازو را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که اندازه‌گیری‌ها دقیق باشند. این کار به راحتی انجام می‌شود و احتمال نتایج غلط را به حداقل می‌رساند. حالا بیایید ببینیم چگونه باید از یک ترازوی آزمایشگاهی نگهداری کنیم.

از ترازو به روش صحیح استفاده کنیم

بهترین منبع اطلاعاتی درباره‌ی یک ترازوی آزمایشگاهی، دفترچه‌ی راهنمای شرکت تولید‌کننده‌ی آن است. می‌توانید تمام سوالات عمومی در مورد نگهداری از ترازو و خطاهای مختلف عیب‌یابی را بخوانید. همچنین می توانید آموزش‌های مربوط به نحوه‌ی استفاده از ترازوی آزمایشگاهی و ویژگی‌ها و حالت‌های مختلف توزین را در آن پیدا کنید.

اگر مسئله‌ی خاصی در مورد توزین وجود دارد، می‌توانید به بخش عیب‌یابی مراجعه کرده و مراحل لازم را دنبال کنید. برای درک تکنیک‌ها و روش‌های صحیح عملکرد ترازو، از دفترچه‌ی راهنما استفاده کنید. با این کار عمر طولانی دستگاه خود را تضمین می‌کنید.

مرتب کالیبره کنید

کالیبراسیون منظم ترازوی آزمایشگاهی می‌تواند دقت نتایج اندازه‌گیری را تضمین کند. برخی ترازوها که دارای کالیبراسیون داخلی هستند، این امکان را می‌دهند تا دقت حدودی دستگاه را حفظ شود؛ ولی اگر ترازوی آزمایشگاهی کالیبراسیون داخلی نداشت، باید کالیبراسیون را به صورت دستی انجام دهید.

در این مورد نیاز به یک وزنه‌ی استاندارد جهت توزین دارید که معمولا از طریق شرکت سازنده‌ی دستگاه در دسترس خواهد بود. بعد از اینکه ترازو را برای کالیبراسیون آماده کردید، وزنه (وزن مشخصی که از قبل اندازه‌ی آن را می‌دانید) را روی کفه‌ی ترازو قرار دهید. در اینجا شما باید به صورت بصری، دقت توزین را تایید کنید.

تمیز نگه دارید

یک مسئله‌ی بسیار مهم این است که باید ترازوی آزمایشگاهی را از باقی‌مانده‌ی موادی که داخل محفظه‌ی توزین باقی مانده‌اند و می‌توانند روی توزین تاثیر بگذارند، تمیز نگه داریم. برای تمیز کردن محفظه‌ی شیشه‌ای جدا‌کننده و کفه‌ی ترازو، می‌توانید از یک حوله‌یِ جنس میکرو الیاف بدون پرز و غیر ساینده که کمی نمناک باشد، استفاده کنید.

کفه‌ی ترازوهایی که از جنس استیل ضد زنگ هستند را با یک پاک‌کننده‌ی ملایم تمیز کنید. ولی قبل از تمیز کردن، کفه‌ی ترازو را بردارید و زمانیکه کاملا خشک شد آن را سر جای خودش بگذارید. دقت کنید که در هنگام قرار دادن کفه، فشار زیادی به دستگاه وارد نکنید؛ زیرا باعث آسیب به لودسل ترازو می‌شود.

حتما مطمئن شوید در زیر کفه‌ی ترازو یا در کل مکانیسم توزین، هیچ مایعی یا باقی مانده‌ای از مواد وجود نداشته باشد.

برای پاک‌کردن قسمت بیرونی ترازو نیز از یک پاک‌کننده‌ی ملایم استفاده کنید. وقتی اجزای خارجی ترازو را تمیز نگه دارید، می‌توانید مطمئن باشید که هیچ گرد و غباری به درون ترازو و محفظه‌ی توزین شما راه پیدا نمی‌کند.

درست محافظت کنید

اگر مدت‌زمان طولانی از ترازوی خود استفاده نمی‌کنید، آن را از برق بکشید و در مکانی نگهداری کنید که امکان به‌هم‌ریختگی آن وجود نداشته باشد. وقتی که ترازو را کنار گذاشته‌اید، می‌توانید از یک روکش برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به آن استفاده کنید. در ضمن آن را از محیط‌های کاری شلوغ دور نگه دارید تا از افتادن یا ضربه‌های تصادفی جلوگیری کنید.

گاهی دستگاه را روشن کنید و کالیبره کنید تا مطمئن شوید در شرایط آمادگی برای توزین قرار دارد.

از حرفه‌ای‌ها استفاده کنید

اگر در ترازو با هر مشکلی رو‌به‌رو شدید و قادر به رفع آن نبودید، با صدرا پژوهش تماس بگیرید. اینجا به سوالات شما پاسخ خواهیم داد و مطمئن باشید که مشکلات قبل از این که حادتر شوند برطرف خواهند شد. همچنین یک متخصص شما را راهنمایی می‌کند که چگونه خطاهای مختلفی که در هنگام توزین با آن ها مواجه می‌شوید را برطرف کنید.

ترازوی آزمایشگاهی یک وسیله‌ی فوق‌العاده حساس است که می‌تواند وزن‌های بسیار کم را اندازه‌گیری کند. بدون نگهداری مناسب و کالیبراسیون منظم، آن‌طور که باید عمل نمی‌کند.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید