کاربرد آون در آزمایشگاه

folder_openآزمایشگاهی
commentبدون دیدگاه

آون های آزمایشگاهی که به عنوان کوره آزمایشگاهی نیز از آن نام برده می شود، با کاربردهای مختلف، در علوم مختلف مورد نیاز هستند. آون ها برای اهداف صنعتی و تحقیق و توسعه ضروری‌ هستند و در بسیاری از آزمایشگاه های صنعتی، پژوهشی و تشخیص طبی یافت می شوند. در ادامه با انواع کاربرد آون در آزمایشگاه ها آشنا می شوید.

کاربرد آون های آزمایشگاهی

  1. بازپخت
  2. خشک کردن به روش Die-bond
  3. خشک کردن
  4. پخت پلی آمیدها
  5. استرلیزه کردن
  6. کاربردهای دیگر

بازپخت

روند بازپخت شامل گرم کردن و سپس خنک کردن موادی مانند شیشه یا فولاد به منظور کاهش سختی و افزایش انعطاف‌پذیری است. در این فرایند، از آون‌های با درجه حرارت بالا و اغلب در صنایع متالوژی، تولید تجهیزات پزشکی و علم مواد استفاده می‌شود. این مواد بازپخت شده را می‌توان برش داد و به دلخواه برای تولید چیزهایی مانند سرنگ‌ها و کاتترها (catheters) شکل داد.

خشک کردن به روش Die-bond

آون آزمایشگاهی مواد را به منظور سخت کردن ترکیب شیمیایی آنها، از طریق ترکیب فرآیند خشک کردن و پختن، خشک میکند. این روشی برای ساخت اپوکسیها، چسبها، پلاستیکها و لاستیکهایی است که در تحقیقات پلیمری، صنایع نانو و صنایع نیمه هادی استفاده میشود. همچنین افزایش استحکام باند در پیوند قطعات مدار که در سیستم های نظامی، فضایی و پزشکی استفاده میشود، بسیار مفید است.

خشک کردن

این کار برای بسیاری از آزمایشگاههای زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی ضروری است.

از آونهای همرفت جاذبه، آونهای فندار و خلاء در خشک کردن نمونهها به منظور حذف رطوبت از آنها، استفاده میشود.

آونهای فن دار و خلاء برای نمونههای شکننده مناسب هستند، زیرا آنها رطوبت را حذف میکنند و نقطه‌ی جوش آب را پایین می‌آورند و اجازه می‌دهند نمونه در دمای پایین‌تر خشک شود.

در حالیکه، آون همرفت جاذبه، اغلب برای خشک کردن ذرات ریز استفاده می‌شود؛ زیرا این ذرات با جریان هوای بالا پراکنده می‌شوند و برای محافظت از این نمونه‌های ظریف، نیاز به یک جریان هوای طبیعی‌تر است.

کاربرد آون در پخت پلی آمیدها در آزمایشگاه

پلی آمیدها به صورت مایع در آون قرار می‌گیرند تا برای تهیه‌ی یک فیلم نازک یا یک لایه برای استفاده‌های مختلف، از جمله پوشش بافر فشار، لایه‌های بازتوزیع، چسبندگی، پیوند چیپ و موارد دیگر، پخته شوند.

کاربرد آون در استرلیزه کردن موارد در ازمایشگاه

یک کاربرد دیگر اون در ازمایشگاه، استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف مورد استفاده است. دمای ایده‌آل در یک آون هوای گرم، باید حداقل 160 درجه‌ی سانتیگراد باشد و محتویات باید به مدت 45 تا 60 دقیقه دراین دما تحت نظارت قرار بگیرند.

یک دوره خنک کننده نیز مورد نیاز است، زیرا بلافاصله بیرون آوردن اشیا از آون می‌تواند موجب خرد شدن آنها شود، در حالی که خنک شدن تدریجی از ورود هوای مضر (حاوی مواد آلوده‌کننده) به آون جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، تمام اقلامی که نیاز به استریل شدن دارند نیز باید خشک شوند. استفاده از دمای 60 درجه سانتیگراد، هنگام استفاده از ظروف شیشه‌ای به طور معمول قابل قبول است.

کاربرد های دیگر آون در آزمایشگاه

علاوه بر این، آون‌های آزمایشگاهی برای تُست کردن مواد، تجزیه و تحلیل ویژگی‌هایی مانند تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و انعطاف‌پذیری محصولات ساخته‌شده، استحکام لحیم‌کاری در مدار و موارد دیگر، استفاده می‌شوند.

آون های آزمایشگاهی همچنین در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیط زیست مورد استفاده قرار می‌گیرند که موارد استفاده از آن‌ها تخصصی‌تر است. درآزمایشگاه‌های پزشکی قانونی از آون‌های خلاء مخصوصی برای تولید اثر انگشت استفاده می‌شوند، در حالی که آزمایشگاه‌های زیست‌محیطی از آون‌های همرفت جاذبه استفاده می‌کنند تا آلاینده‌های میکروبیولوژیکی تجهیزات آزمایشگاهی را از بین ببرند و از آون‌های خلاء برای چسباندن لایه‌ها به سطح فیلتر استفاده می‌کنند. از طرفی، آزمایشگاه های محیط زیست قبل و بعد از خشک کردن، وزن نمونه‌ها را محاسبه می‌کنند تا میزان رطوبت آن‌ها مشخص شود.

برای انجام مشاوره در مورد خرید یا تعمیر آون با یک شرکت تجهیزات آزمایشگاهی ، صدرا پژوهش آماده پاسخگویی می باشد. همچنین می توانید سوالات خود را به صورت کامنت مطرح کنید تا متخصصین صدرا پژوهش در اسرع وقت پاسخ بدهند.

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آیا با بخش تجهیزات آنالیز پیشرفته‌ی صداپژوهش آشنایی دارید؟ کلیک کنید